آرشیو توانبخشی، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین فرآیند درمان از راه دور لکنت کودکان پیش دبستانی: یک مطالعه نظریه داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: لکنت یکی از اختلالات گفتار در دوران کودکی می‌باشد. مطالعات متعدد بر مداخلات زود هنگام برای آن تاکید زیادی دارند. شرایطی نظیر کمبود درمانگر و پاندمی کووید-19 دسترسی به درمان حضوری را محدود کرده‌است. مطالعات نشان‌دهنده برخی از مشکلات در این شیوه از ارائه درمان می‌باشند. شناخت دقیق این مشکلات در بستر فرهنگی می‌تواند به افزایش کیفیت ارائه درمان از راه دور کمک‌کند. هدف این مطالعه کشف فرآیند درمان از راه دور لکنت کودکان پیش‌دبستانی می‌باشد.
روش‌ها: این مطالعه کیفی با استفاده از روش نظریه داده بنیاد در ایران از آذر 1399 تا اسفند 1400 انجام شده است. در این  مطالعه با 9 درمانگر و 5 والد کودک دارای لکنت مصاحبه عمیق، بدون ساختار و انفرادی انجام شد. داده ها با استفاده از روش کوربین و اشتراوس نسخه 2015 تحلیل شد.
نتایج: پس از تحلیل داده های این مطالعه 6 طبقه اصلی، 17 زیرطبقه و 63 طبقه اولیه استخراج شد. طبقات اصلی شامل "تردید در انتخاب درمان از راه دور"، "ویژگی های خانواده و مراجع"، "تکنولوژی و دانش به کارگیری آن"، "مهارت‌های درمانگر برای درمان از راه دور"، "نظام دریافت و پرداخت هزینههای درمان از راه دور " و "کارآمدی درمان از راه دور" می‌باشد.
نتیجه‌گیری: در این مطالعه "کارآمدی درمان از راه دور" به عنوان مفهوم مرکزی انتخاب شد که همه مشارکت‌کنندگان به نوعی نگران آن بودند. طبق این مدل "تردید در انتخاب درمان از راه دور"، "ویژگی‌های خانواده و مراجع" و "تکنولوژی و دانش به کارگیری آن" به عنوان زمینه بر روی فرآیند هایی که در رابطه با درمان از راه دور لکنت کودکان پیش‌دبستانی در حال وقوع است، تاثیر می گذارند. این فرآیند ها شامل "مهارت‌های درمانگر برای درمان از راه دور" و "نظام دریافت و پرداخت هزینه‌های درمان از راه دور" می باشند. در نهایت همه این موارد به افزایش کارآمدی درمان از راه دور کمک می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لکنت، درمان از راه دور، کویید-19، نظریه داده بنیاد ​​​​​​​

عنوان انگلیسی Explaining the Telepractice Process of Stuttering in Preschool Children: A Grounded Theory Study
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Stuttering is one of the speech disorders in childhood. Many studies emphasize early interventions for it. Circumstances such as a lack of therapists and the covid-19 pandemic have limited access to face-to-face therapy. Studies show some problems in this way of providing treatment. A detailed understanding of these problems in a cultural context can help to increase the quality of providing telepractice. This study was conducted to discover the telepractice process of stuttering in preschool children.
Methods: This qualitative study was conducted in Iran from November 2020 to February 2022 using the Grounded theory method. In this study, in-depth, unstructured, and individual interviews were conducted with 9 therapists and 5 parents of children who stutter. The data was analyzed using the Corbin and Strauss method, version 2015.
Results: After analyzing the data of this study, 6 main categories, 17 subcategories, and 63 primary categories were extracted. The main categories include "Hesitation in choosing telepractice", "Characteristics of family and clients", "Technology and the Knowledge to apply it", "Therapist skills for telepractice", "Payment system for telepractice fees" and "Efficiency of telepractice".
Conclusion: In this study, "Efficiency of telepractice" was chosen as the central concept that all participants were concerned about in some way. According to this model, "Hesitation in choosing telepractice", "Characteristics of family and clients" and "Technology and the Knowledge to apply it" as the context have effects on the processes that are taking place in relation to the telepractice in preschool children who stutter. These processes include "Therapist skills for telepractice" and " Payment system for telepractice fees ". In the end, all these things led to the increase in the efficiency of telepractice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stuttering, Telepractice, Covid-19, Grounded theory

نویسندگان مقاله محمدحسین روحانی راوری | Mohammad Hosein Rohani Ravari
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

اکبر دارویی | Akbar Darouie
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

عباس عبادی | Abbas Ebadi
Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3351-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات