آرشیو توانبخشی، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیرمعماری داخلی مراکز توانبخشی بر نتایج بالینی حاصل از کاردرمانی کودکان با اختلالات طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: اختلال اوتیسم یک اختلال شایع در میان کودکان است که در آن عوامل فیزیکی و معماری محیط های درمانی میتواند در کیفیت توانبخشی موثر واقع شود. عوامل فیزیکی و طراحی محیط های توانبخثی مناسب میتواند در کیفیت درمان توانبخشی این افراد موثر واقع باشد. از طرف دیگر، با توجه به اینکه قسمت مهمی از درمان کودکان با اختلال اوتیسم، رفع نیازهای حسی آنها است و این امر از طریق مداخله و تطبیق محیط (رژیم حسی) امکان پذیر است، بنابراین، هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر عوامل فیزیکی و طراحی فضاهای محیط های توانبخشی بر نتایج حاصل از کاردرمانی کودکان با اختلال اوتیسم بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مشاهده ای مقطعی، 50 کودک مبتلا به اوتیسم بین سن 3 تا 14 ساله در دو محیط متفاوت استاندارد و غیر استاندارد از نظر متغیر های معماری فضای داخلی قبل و پس از یک دوره کاردمانی ارزیابی و مقایسه شدند. برای رتبه بندی فضای فیزیکی مراکز توانبخشی مرتبط با کودکان اوتیسم از پرسشنامه طراحی شده با 30 فاکتور استفاده شد که شامل شامل مواردی چون: شدت نور طبیعی، کیفیت نور (طبیعی یا مصنوعی)، دید و منظر داخل ساختمان به بیرون، آلودگی صوتی و بصری و رنگ دیوار ها بود. این پرسشنامه شامل معیار های اصلی موثر بر نتایج توانبخشی بر اساس نظر 32 کاردرمانگر و والدین 50 کودک جمع آوری شده بود. از فرم کوتاه پرسشنامه نیم رخ حسی 2 جهت سنجش توانایی‌های پردازش حسی (شامل ایتم های جست‌وجوی حسی، اجتناب حسی، حساسیت حسی و ثبت حسی) کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم استفاده شد. برای بررسی تاثیر مداخلات درمانی در هر گروه از آزمون تی زوجی و برای مقایسه تغییرات حاصله بین دو گروه از آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته‌ها: هر دو محیط درمانی استاندارد و غیر استاندارد در بهبود تمام الگو های چهار عاملی پردازش حسی تاثیر گذار بودند (P=0/40). مقایسه بین دو محیط نشان داد که طراحی فضای مناسب توانبخشی تاثیر مثبت و معناداری بر هر چهار الگوهای پردازش حسی شامل جست‌وجو-حسی (P=0/001)،  اجتناب-حسی (P=0/001حساسیت-حسی (P=0/01)  و ثبت-حسی (P=0/001)  در مقایسه با محیط غیراستاندارد در کودکان با اختلال طیف اوتیسم داشتند .
نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که کیفیت طراحی معماری محیط های درمانی تاثیر معنی داری بر الگوهای پردازش حسی کودکان و روند درمانی کودکان با اختلال اوتیسم دارد. بر مبنای نتایج، می توان بیان نمود که نقش معماری محیط توانبخشی کودکان با اختلال طیف اوتیسم تاثیر مثبت و معناداری در کیفیت ارائه خدمات توانبخشی دارد. از این رو، از یافته های مطالعه حاضر می توان جهت استانداردسازی فضاهای توانبخشی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اوتیسم، مراکز آموزشی-درمانی، کیفیت توانبخشی،  پردازش حسی، معماری ​​​​​​​

عنوان انگلیسی Effect of Internal Architecture of Rehabilitation Centers on the Clinical Results of Occupational Therapy for Children with Autism Spectrum Disorders
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction & Aim: Autism spectrum disorder is a common disorder among children in which the physical and architectural factors of the treatment environment can be effective in the quality of rehabilitation. Physical factors and design of appropriate rehabilitation environments can be effective in the quality of rehabilitation treatment of these individuals. On the other hand, considering that an important part of treating children with autism spectrum disorder is to meet their sensory needs, and this is possible through intervention and adaptation of the environment (sensory regime); so, the aim of the present research was to investigate the effect of physical factors and the design of rehabilitation environments on the outcome of occupational therapy of children with autism spectrum disorder.
Materials and methods: The present cross-section observational study 50 children with autism spectrum disorder aged 3 to 14 years were assigned into 2 groups receiving treatment in standard and non-standard environments, according to architectural factors, were assessed and compared before and after occupational therapy. To rank the physical space of rehabilitation centers related to autistic children, a designed questionnaire was used with 30 factors including: natural light intensity, light quality (natural or artificial), visibility and view from inside the building to outside, noise and visual pollution, and color of the walls. This questionnaire included the main criteria affecting rehabilitation results based on the opinions of 32 occupational therapists and parents of 50 children. Short Sensory Profile 2 was used to measure sensory processing abilities (including items of sensory seeking, sensory avoiding, sensory sensitivity and sensory registration) of children with autism spectrum disorder. A paired T test was used to analyze the within groups changes and to compare the resulted changes between two groups an independent t-test was used.
Results: Both standard and non-standard treatment environments were effective in improving all four items of sensory processing (P=0.04). However, comparison between two environments showed that the design of a suitable rehabilitation space had a significant positive effect on all four sensory processing patterns including sensory seeking (P= 0.001), sensory avoiding (P= 0.001), sensory sensitivity (P= 0.01) and sensory registration (P= 0.001) compared with non-standard environments in children with autism spectrum disorder (P= 0.012).
Conclusion: The results of the current study showed that the quality of the architectural design of therapeutic environments has a significant effect on the sensory processing patterns of children and the treatment process of children with autism spectrum disorder. Accordingly, it can be stated that architectural role of rehabilitation environment for children with autism spectrum disorder has a positive and significant effect on the quality of rehabilitation services. Therefore, the results of the present study can be used for optimizing rehabilitation spaces as well as formulation of the national architectural appropriate.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism, Educational-therapeutic centers, Quality of rehabilitation, Sensory processing, Architecture

نویسندگان مقاله نگین ایرانی | Negin Irani
Department of Architecture, Faculty of Engineering, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran.
گروه معماری، دانشکده فنی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.

سیروس باور | Cyrus Bavar
Department of Architecture, Faculty of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه معماری، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

نوید میرزاخانی | Navid Mirzakhani
Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

عالیه دریابر | Aliyeh Daryabor
Department of Physiotherapy, Faculty of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

مرضیه پشمدارفرد | Marzieh Pashmdar Fard
Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran , Iran.
گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

ساسان خادمی کلانتری | Sasan Sasan Khademi Kalantari
Department of Architecture, Faculty of Architecture & Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3671-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات