|
آرشیو توانبخشی، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
عنوان: طراحی و تعیین روایی و پایایی ابزار ارزیابی عملکرد بالینی آزمونگر Bayley III |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در چند سال اخیر برنامه ارزیابی و ارتقائ تکامل کودکان، مورد توجه و تاکید نظام سلامت واقع شده است. در این راستا آموزش آزمونگران تست Bayley و ارزیابی ایشان، به یکی از نیازهای نظام سلامت تبدیل شده است . این پژوهش با هدف طراحی یک ابزار جامع و معتبر و تعیین روایی و پایایی آن برای ارزیابی عملکرد بالینی آزمونگر Bayley انجام شد. روش بررسی:. جامعه پژوهش آزموگران تست Bayley در دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودند. در این مطالعه نمونه گیری مبتنی بر هدف انجام شد. ابتدا مفاهیم ارزیابی بالینی از طریق مرور متون و جلسات بحث گروهی متمرکز با 10 نفر از خبرگان تبیین گردید و گویه های ابزار طراحی شد. جهت بررسی روایی ظاهری از نمره تاثیر استفاده شد. پرسشنامه به گروه خبرگان متشکل از 8 نفر از مربیان (ارزیابان) و آزمونگران با تجربه (ارزیابی شدگان) ارسال شد و از آنها خواسته شد تا به گویه ها از نظر اهمیت از یک تا 5 نمره دهند.گویه هایی که نمره تاثیر کمتر از 1.5 داشتند حذف و ساختار سایر گویه مورد اصلاح و بازبینی ظاهری قرار گرفت. برای بررسی روایی محتوا از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد و پرسشنامه به یک گروه 10 نفری از خبرگان ارسال شد. با توجه به تعداد گروه خبرگان گویه هایی که میزان ضریب نسبی روایی محتوا کمتر از 6/0 و شاخص روایی محتوا کمتر از 7/0 بود حذف شدند پایایی ابزار از طریق تکرار پذیری دفعات آزمون (آزمون – بازآزمون)، ضریب توافق در مشاهدات ارزیابان، مقایسه ارزیابان با ارزیاب مرجع، و هم خوانی درونی تعیین گردید. انالیز داده های کمی با نرم افزار SPSS 22 انجام گرفت. یافته ها: ابزار در بخش اختصاصی با 66 گویه مشتمل بر: 32 گویه شناختی، 22 گویه زبانی (13 گویه درکی، 9 گویه بیانی)، 12 گویه حرکتی (9 گویه حرکات ظریف، 3 گویه حرکات درشت ) و در بخش عمومی با 14 گویه وارد مرحله سنجش ثبات زمانی و پایایی گردید. میزان پایایی آزمون – بازآزمون با ضریب همبستگی درون ردهای در بخش اختصاصی 0/83 و در عمومی 0/86، و ضریب همبستگی درون ردهای در مشاهدات ارزیابان (CI:58-82 و 95%) 0/80 بود. بیشترین ضریب همبستگی مربوط به مقیاس شناختی (0/88) و کمترین در حرکات درشت (0/76) بود. ضریب کاپا در بین مشاهده گران در بخش عمومی بالای 0/7 بود. بالاترین ضریب کاپا در بین مشاهده گران در حیطه اختصاصی به میزان 1 و کمترین به میزان 0/35 بود. میزان همخوانی درونی گویهها (آلفا کرونباخ) در بخش عمومی 0/76 بود. نتیجه گیری: ابزار طراحی شده در ارزیابی مهارت های بالینی آزمونگر Bayley دارای روایی و پایایی می باشد . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آزمون Bayley، روایی و پایایی، تکامل کودک، عملکرد بالینی
|
|
عنوان انگلیسی |
Development and Validity and Reliability Determination of the Bayley III Examiner Clinical Performance Assessment Instrument |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: In the last few years, the evaluation and promotion program of child development has been emphasized. In this regard, the training of examiners in the Bayley test has become one of the needs of the health system. The aim of this study was development an instrument to evaluate the clinical performance of the Bayley test examiners and determining the validity and reliability of it. Methods: The research community was Bayley test examiners in universities of medical sciences across the country. In this study, purpose-based sampling was done. First, the concepts of clinical performance assessment on examiners were explained through literature review and focused group discussion sessions with 10 experts, and the items of instrument was designed. In order to evaluate the quantitative face validity, the impact score of the items were used. The questionnaire was sent to the expert group consisting of 8 experts and examiners and they were asked to rate the items from 1 to 5 in terms of importance. The items that had an impact score of less than 1.5 were deleted and the structure of other items was modified and revised. To evaluate content validity, the content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) were used and questionnaire was sent to a group of 10 experts. Items whose CVR value were less than 0.6 and items whose CVI value was less than 0.7 were excluded. The reliability of the instrument was detected by calculating the inter-rater reliability, test-retest, and internal consistency. Quantitative data analysis was done with SPSS 22 software. Results: This instrument in specific section with 66 items including; 32 cognitive, 22 language (13 receptive, 9 expressive), and 12 motor (9 fine and 3 gross), and in general section with 14 items, entered the phase of measuring time stability and reliability. The test-retest reliability in specific section was 0.83 and in general section was 0.86, the intra cluster correlation coefficient in the observers was 0.80 (95% CI: 58-82). The highest correlation related to the cognitive scale (0.88) and the lowest in gross motor (0.76). The kappa coefficient was above 0.7 in the general section. The highest kappa coefficient in the specific section was 1 and the lowest was 0.35. The internal consistency (Cronbach α) of the general section was 0.76. Conclusions: This assessment instrument has validity and reliability to evaluating the clinical performance of the Bayley examiner. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Bayley test, Validity and reliability, Child development, Clinical performance |
|
نویسندگان مقاله |
فرین سلیمانی | Farin Soleimani Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
ناهیده حسنی خیابانی | Nahideh Hassani Khiabani Mentor of country Bayley Test Zahra Mardani Azari Child Hospital, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. مربی کشوری تست تکاملی بیلی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
لیلا یزدی | Leila Yazdi Mentor of country Bayley Test ,Shahid Beheshti Medical University, Tehran, Iran. مربی کشوری تست تکاملی بیلی، مرکز تکامل همایون، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
حمیدرضا لرنژاد | Hamidreza Lornejad Child Health Office, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran. متخصص کودکان، اداره سلامت کودکان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
ناریا ابوالقاسمی | Naria Aboulghasemi Child Health Office, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran. اداره سلامت کودکان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
غزال شریعت پناهی | Ghazal Shariatpanahi Child Health Office, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran. متخصص کودکان، اداره سلامت کودکان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3676-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
نورولوژی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|