|
رفاهاجتماعی، جلد ۲۳، شماره ۹۰، صفحات ۱۵۱-۱۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تدوین و اعتباریابی بسته آموزش ارتقای مهارتهای فردی برای زنان ساکن در مناطق حاشیه نشین |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: امروزه با گسترش کلانشهرها و پیچیدگیهای زندگی، مشکلات زندگی نیز روز به روز در حال افزایش است. مشکلاتی که مواجهه شدن با آنها نیاز به مهارت و توانایی دارد. هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی بسته آموزش مهارتهای فردی دختران و زنان جوان حاشیهنشین است. روش: بسته آموزش ارتقای مهارتهای فردی در این پژوهش براساس نظریه شناختی- رفتاری طراحی شده است. طراحی بسته در 4 مرحلهی مصاحبه با افراد مطلع، مرور متون، برگزاری جلسه هماندیشی و تدوین بسته آموزشی، تعیین روایی محتوایی بسته آموزشی بود. در یک نشست تخصصی و با نظرخواهی از متخصصان، روایی محتوایی بسته با استفاده از ابزار شاخص روایی محتوایی و ضریب نسبی روایی محتوایی سنجیده شد. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داد که بسته آموزشی طراحی شده از اعتبار بالایی برخوردار میباشد. همچنین ضریب نسبی روایی محتوایی بسته برابر با 714/ 0 بدست آمد. بحث: بستهی آموزشی به آموزش سه مهارت خودآگاهی، ارتباط موثر، تنظیم هیجان پرداخته تا بستری برای ورود و بهکارگیری این مهارتها در زندگی واقعی این اقشار، فراهم آورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعتباریابی، بسته آموزشی،مهارتهای فردی، زنان حاشیه نشین |
|
عنوان انگلیسی |
Compilation and validation of Improve Personal skills training package for women living in marginalized areas |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Today, with the expansion of metropolises and the complexity of life, the problems of life are increasing day by day. Problems that require skill and ability to face. The purpose of this research was to compile and validate a skills training package for marginalized women. Method: The training package was designed based on cognitive-behavioral theory. The design of the package consisted of 5 stages of interviewing experts in the field and using nomial group method to identify the priority life skills needs, reviewing the literature, holding a brainstorming session and preparing the initial draft, determining the validity and modifying the initial draft of the package. The content validity of the package was measured using the expert opinion and was measured by the content validity index and the relative coefficient of content validity. Findings: The results showed that the designed educational package has a high validity level. Also, the relative content validity coefficient of the package was equal to 0.714. Discussion: The educational package is suitable for training in the three skills of self-awareness, effective communication, and emotion regulation in order to provide a platform for entering and using these skills in the real life of women living in marginalized areas. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
validation, improvement personal skills, educational package, , marginalized women |
|
نویسندگان مقاله |
نسرین امامی نائینی | Nasrin Emami Naini Psychology Dept., Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran دپارتمان روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
مالک میرهاشمی | Malek Mirhashemi Psychology Dept., Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran دانشیار گروه روانشناسی، دپارتمان روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
نسرین باقری | Nasrin Bagheri Psychology Dept., Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran استادیار گروه علوم تربیتی، دپارتمان علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4254-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سلامت اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|