، جلد ۱۳، شماره ۴۶، صفحات ۱۴۲-۱۶۵

عنوان فارسی طراحی الگوی بین المللی شدن کسب وکارهای الکترونیکی ایرانی
چکیده فارسی مقاله فضای کسب‌وکار کنونی طی چند سال گذشته به طور اساسی تغییر کرده است. دگرگونی‌های عمده قبل از همه‌گیری جهانی، در جریان بود، اما با شیوع بیماری کرونا و رکود جهانی متعاقب آن، چشم‌انداز کسب‌وکارها به طور فوق‌العاده‌ای به‌سوی الکترونیکی شدن گرایش یافته است. براین‌اساس دستیابی به الگویی که بتواند به رشد کسب‌وکارهای ایرانی در این محیط جدید کمک کنند؛ حائز اهمیت است. بدین منظور در پژوهش حاضر الگوی بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای الکترونیکی ایرانی ارائه شده است. این پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام شده است و کسب‌وکارهای الکترونیکی ایرانی فعال در سطوح مختلف بین‌المللی (از صادرات غیرمستقیم تا ایجاد مرکز تولید در کشور هدف) با روش هدفمند به‌عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شده‌اند. بر اساس نتایج تحقیق؛ ابتدا مولفه‌های نهادی، محیط صنعتی و سازمانی مؤثر بر بین‌المللی‌سازی شناسایی شده، سپس راهبردهای بین‌المللی‌سازی مشخص و در ادامه الگوی بین‌المللی‌سازی تبیین گردیده است. نهایتاً توصیه‌های سیاستی و پیشنهادهای کاربردی بر اساس نتایج تحقیق ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کسب و کار الکترونیکی، بین المللی شدن، بین المللی شدن کسب و کار الکترونیکی،

عنوان انگلیسی Designing a model for the internationalization of Iranian electronic businesses
چکیده انگلیسی مقاله The current business environment has changed dramatically over the past few years. Major transformations were underway before the global pandemic, but with the outbreak of the Corona virus and the subsequent global recession, the business landscape has shifted dramatically towards electronicization. Therefore, achieving a model that can help the growth of Iranian businesses in this new environment; It is important. For this purpose, the model of internationalization of Iranian electronic businesses has been presented in this research. This qualitative research has been conducted with thematic analysis method and Iranian electronic businesses active at different international levels (from indirect export to establishing a production center in the target country) have been selected as the statistical population of the research. Based on the research results; First, the institutional components, industrial and organizational environment effective on internationalization are identified, then the internationalization strategies are specified and then the internationalization model is explained. Finally, policy recommendations and practical suggestions are provided based on the research results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کسب و کار الکترونیکی, بین المللی شدن, بین المللی شدن کسب و کار الکترونیکی

نویسندگان مقاله علیرضا جاوید عربشاهی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

محمدصادق خیاطیان یزدی |
استادیار، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی

کمال سخدری |
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_704836_5b8124bcc4c64cc6ca80336e334c6e75.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات