|
، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۱۴۰-۱۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی توسعه زیستبوم نوآوری دانشگاه محور : مطالعه موردی ناحیه نوآوری شریف |
|
چکیده فارسی مقاله |
دانشگاه نه تنها یکی از اجزای اصلی و شناختهشدهیِ اغلب زیستبومهای نوآوری است، بلکه گاهی خود هسته مرکزی شکلگیری و توسعهی یک زیستبوم است. شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری و رشد یک زیستبومِ نوآوریِ دانشگاه-محور هدف اصلی پژوهش حاضر بوده است. در این پژوهش که یک مطالعه کیفی است تلاش شده عوامل موثر بر شکل گیری زیستبومهای نوآوری دانشگاه محور در کشورهای توسعه یافته شناسایی شود و با مقایسه آنها با یک نمونه زیستبوم نوآوری دانشگاه محور در ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه (زیست بوم نوآوری دانشگاه صنعتی شریف ایران)، چالشهای خاص این زیستبوم و راهحلهای جایگزین به کار رفته در آن شناسایی شده و الگوی شکلگیری این زیستبوم نوآوری تبیین گردد. در مطالعه حاضر تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل موضوع (تِم) انجام و شبکه مضامینی از عوامل موثر بر شکلگیری نواحی نوآوری دانشگاهمحور شکل گرفته است. براساس نتایج این پژوهش، عوامل موثر بر شکل گیری و توسعه زیست بوم نوآوری دانشگاه محور در 4 دسته اصلی مشتمل بر نوع همکاریها، نحوه نهادسازی، فعالیتها و ویژگی بازیگر اصلی طبقهبندی گردیده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نوآوری،
تجاریسازی،
زیست بوم نوآوری،
زیست بوم نوآوری دانشگاه محور،
دانشگاه شریف، |
|
عنوان انگلیسی |
A development Pattern for University-Based Innovation Ecosystems: The Case Study of Sharif innovation area |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The university is not only one of the main and well-known components of most innovation ecosystems, but sometimes it is the core of the formation and development of an ecosystem. Identifying the factors affecting the formation and growth of a university-based innovation ecosystem is the main goal of this study. This qualitative study identifies the factors influencing the formation of university-based innovation ecosystems in developed countries by comparing them with a sample of these ecosystems in Iran as a developing country (Innovation Ecosystem of Sharif Industry). The specific challenges of this ecosystem and the alternative solutions used in it are identified and the formation pattern of this innovation ecosystem is explained. Data analysis of this study is theme analysis, and a network of factors affecting the formation of these ecosystems is formed. Based on the results of this research, the factors are classified into 4 main categories, including the type of collaborations, the way of institutionalization, activities, and characteristics of actors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نوآوری,
تجاریسازی,
زیست بوم نوآوری,
زیست بوم نوآوری دانشگاه محور,
دانشگاه شریف |
|
نویسندگان مقاله |
رضا اسدی فرد | استادیار، گروه سیاست نوآوری و آینده نگاری، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران.
مریم نوذری | دکترای، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_699891_4e73a16b8377c991ba4d7f5eaa739d5d.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|