، جلد ۱۲، شماره ۴۲، صفحات ۱۰۰-۱۱۶

عنوان فارسی تدوین راهبردهای کلان توسعه صادرات محصولات کشاورزی با رویکرد آینده پژوهی
چکیده فارسی مقاله هدف مقاله استخراج پیشرا‌ن‌های مهم توسعه صادرات، تدوین سناریوها و ارائه راهبردهای مهم برای توسعه صادرات بخش کشاورزی است. اطلاعات مورد نیاز در قالب پرسشنامه دلفی و از نظر متخصصین و کارشناسان استخراج و پیشران‌های مؤثر بر توسعه صادرات شناسایی شد. این راهبردها می‌تواند در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری راهنمای مدیران کشور باشد. برای این منظور از روش تحلیل ماتریس اثرات متقاطع استفاده شد. از بین پیشران‌های مهم پنج پیشران مهمترین بودند: تقویت ساختاری و محتوایی در‌ حوزه بازاریابی، بسته‌بندی بر اساس سلایق بازار، تولید محصولات با کیفیت صادرات محور، برقراری روابط تجاری قوی با کشورها، تشکیل اتحادیه صنفی صادرکنندگان. با استفاده از پیشران‌های شناسایی‌شده فضای سناریو تدوین شد و سه سناریو که احتمال وقوع بیشتری داشتند شناسایی و تدوین شد و از بین آنها سناریوی دوم با 44 درصد به عنوان محتمل‌ترین سناریو انتخاب شد و سپس در قالب هر سناریو راهبردهایی مانند روش‌های بسته‌بندی مطابق با سلیقه مصرف‌کننده، متنوع‌کردن محصولات، تولید محصولات مناسب از لحاظ کیفی مطابق خواست بازار هدف، افزایش تجارت خارجی به عنوان موارد مهم توسعه اقتصادی و منبع ارزآوری در هر کشور در نظر گرفته شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صادرات، آینده پژوهی، راهبرد، سناریونگاری،

عنوان انگلیسی Development of macro strategies for the development of agricultural exports with a futures research approach
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to extract the important drivers of export development, to formulate scenarios and to present important strategies for the development of exports in the agricultural sector. The required information was identified in the form of a Delphi questionnaire from the point of view of extraction specialists and drivers affecting export development. These strategies can guide country managers in planning and policy making. For this purpose, the cross-matrix analysis method was used. Among the important drivers, the five most important were: including structural and content strengthening in the field of marketing, packaging based on market tastes, production of export-oriented quality products, establishing strong trade relations with countries, and forming an exporters' :union:. Using the identified propellants, the scenario space was compiled and three scenarios that were more likely to occur were identified and compiled. Among them, the second scenario was selected with 44% of the most probable scenarios. Diversification of products, production of suitable products in terms of quality according to the demands of the target market, increasing foreign trade is one of the important issues of economic development in any country and is a source of currency for the country.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله صادرات, آینده پژوهی, راهبرد, سناریونگاری

نویسندگان مقاله سهیلا جشاری |
گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

مرضیه اسفندیاری |
گروه علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_251751_986fd61d41f85928d57936e44e66011a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات