، جلد ۱۱، شماره ۴۰، صفحات ۲۰-۵۰

عنوان فارسی نقش سنجش‌های بین‌المللی بزرگ مقیاس(ILSAs) برگزار شده توسط سازمان‌های بین‌المللی(IOs) در حکمرانی جهانی و پیامدهای آن برای ایران؛ کارکردها و سازوکار اثر گذاری
چکیده فارسی مقاله هدف تحقیق حاضر بررسی اهمیت، کارکردها و سازوکار اثرگزاری سنجش‌های بین‌المللی بزرگ مقیاس در نظام آموزشی و همچنین نقش آنها در حکمرانی جهانی آموزشی است. با استفاده از روش سندکاوی نظام‌مند، اسناد در یک فرآیند نظام‌دار، انتخاب شده و سپس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، ایلساها که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، و انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برگزار می‌شوند در دهه‌های اخیر یکی از مهمترین عوامل تاثیرگزار بر سیاست‌های ملی آموزشی کشورها در جهان بوده‌اند. نتایج درباره کارکرد ایلساها نشان داد که این سنجش‌ها می‌توانند به صورت شلاقی یا دماسنجی عمل کنند و در یک سازوکار چند سطحی به اثرگزاری بر روی نظام آموزشی بپردازند؛ همچنین یافته‌ها در زمینه نقش ایلساها در حکمرانی جهانی بیانگر این است که اجرا و توسعه این سنجش‌ها در سال‌های اخیر زمینه پدیدآیی نوع نرم‌تری از حکمرانی از جمله حکمرانی به وسیله اطلاعات، حکمرانی بوسیله اقناع، حکمرانی بوسیله رتبه‌دهی و درجه‌بندی، حکمرانی بوسیله شکل‌دهی عقائد و حکمرانی بوسیله مقایسه را فراهم آورده است. مشارکت ایران در سال-های اخیر سبب شکل گیری پیامدهای گوناگونی برای نظام آموزشی ایران بوده که نیاز است با شناخت به سازوکارهای نوین حکمرانی جهانی آموزشی بازنگری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سنجش‌های بین‌المللی بزرگ مقیاس، ایلسا، حکمرانی جهانی، حکمرانی بوسیله اطلاعات،

عنوان انگلیسی The role of international large-scale assessment performed by international organizations in global governance and implications for Iran; Effectiveness mechanisms and functions
چکیده انگلیسی مقاله The present study aims to investigate the importance, Functionalities, and effective mechanisms of international large-scale assessments and their role in global governance through the procedures. With implementing systematic documentary analysis, documents selected in a systematic procedure and then analyzed in a systematic way. Results have shown that ILSAs which perform by Co-operation and economic development organization and international association for the evaluation of educational achievement, in the last decades be as one of the most influential factors on national educational policies of countries in the world. Results about performance show that these assessments can affect as thermometer or whips over multi-layer mechanism on educational structure. The results about role of ILSAs in global governance show that performing and developing of these assessments in the last decades creates softer form of governance such as governance by information, governance by persuasion, governance by rating and ranking, governance by opinion formation, governance by comparison.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سنجش‌های بین‌المللی بزرگ مقیاس, ایلسا, حکمرانی جهانی, حکمرانی بوسیله اطلاعات

نویسندگان مقاله نیما رحیمیان |
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

رضوان حکیم زاده |
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

علی مقدم زاده |
استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

کیوان صالحی |
استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_247488_15c3a440897db2c102a382d381e2f1f9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات