|
، جلد ۱۱، شماره ۴۰، صفحات ۴۴۰-۴۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تقاضای القایی در سلامت: یک مرور نظاممند |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: یکی از مهمترین چالشهای ایجاد شده در رابطهی میان پزشک و بیمار و یا رابطهی میان پزشک و بیمار و نهادهای خدماترسان، تقاضای القایی (Induced Demand) است. به القای ارائه مراقبت و یا فروش خدمت غیرضروری به مراجعین سیستم سلامت که با اعمال قدرت از جانب ارائهکنندگان خدمت همراه است، تقاضای القایی گفته میشود.
روش کار: مطالعه به صورت مرورنظاممند با رویکرد کیفی انجام گرفت و بر اساس آن پایگاههای علمی همچون SID، Iranmedex و Magiran با استفاده از کلیدواژههای «تقاضای القایی» و «تقاضای القایی در سلامت» مورد جستجو و بررسی قرار گرفت. جستجوی مقالات با اعمال محدودیت زمانی ده ساله (1388-98) انجام گرفت و مقالاتی که دارای تطابق زمانی و همخوانی محتوایی با موضوع پژوهش بودند، وارد مطالعه شدند و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها در چهار دسته علل، چالشها، نقشها و راهکارها دسته بندی شدند. بررسیها نشان داد عواملی چون علل زیربنایی، علل ساختاری ناشی از عدم سیاستگذاریهای صحیح، علل اجتماعی حاصل از تبلیغات و فضای جامعه در ایجاد تقاضای القایی نقش دارند. همچنین نبود ساختار صحیح در سازمانهای بیمهگر و وجود بیمههای تکمیلی از دیگر علل بروز تقاضای القایی هستند.
نتیجهگیری: با توجه به مرور نظاممند انجام شده، اصلاح روشهای پرداخت به پزشکان، ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، اصلاح تعرفهها و افزایش آگاهی و اطلاعرسانی در جامعه را میتوان از راهکارهای موثر در کاهش تقاضای القایی در نظام سلامت نام برد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مرور نظاممند،
تقاضای القایی،
خدمات سلامت،
سیاستگذاری سلامت، |
|
عنوان انگلیسی |
Induced Demand in Health: A Systematic Review |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: One of the most important challenges in the relationship between physician and patient or the relationship between physician and patient and service providers is induced demand. Inducing the provision of care or the sale of unnecessary services to clients of the health system, which is accompanied by the exercise of power by service providers, is called induced demand.
Methods: The study was conducted as a systematic review with a qualitative approach, based on which scientific databases such as SID, Iranmedex and Magiran were searched and examined using the keywords "induced demand" and "induced demand in health". The search of articles was carried out by applying a ten-year time limit (2009-2010) and articles that had time matching and content consistency with the research topic were included in the study and analyzed.
Findings: Findings were categorized into four categories: causes, challenges, plans and solutions. Studies have shown that factors such as underlying causes, structural causes due to lack of proper policy-making, social causes resulting from advertising and the atmosphere of society play a role in creating induced demand. Also, the lack of proper structure in insurance organizations and the existence of supplementary insurance are other causes of induced demand.
Conclusion: According to the systematic review, reforming payment methods to physicians, creating electronic health records, modifying tariffs and increasing awareness and information in the community can be mentioned as effective solutions to reduce induced demand in the health system. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مرور نظاممند,
تقاضای القایی,
خدمات سلامت,
سیاستگذاری سلامت |
|
نویسندگان مقاله |
عسگر آقایی هشجین | گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سهیلا رجایی | گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_247505_f46c3dec7d5b922f6843c307b0a78300.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|