|
، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۳۰۰-۳۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تاکسونومی ذینفعان و نقش آنها در حکمرانی دانشگاه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این پژوهش، تاکسونومی ذینفعان و نقش آنها در حکمرانی دانشگاه می باشد. برای دستیابی به این هدف، دو پرسش؛ ذینفعان تصمیمساز و تصمیمگیر در حکمرانی درون دانشگاه با توجه به کارکردها به چند دسته تقسیم میشوند؟ مولفههای تشکیل دهنده مدل دانشگاهی با ساختار خودحکمرانی چیست؟ بیان شد. در این پژوهش کیفی از روش فراترکیب استفاده شد. یافتههای بدست آمده در قالب 10 مقوله فرعی اولیه با 24 مقولههای فرعی ثانویه: حمکرانی مشارکتی (رهبری دانشگاه، مدیریت دانشگاه)، کنشگری هیئتامنا (ساختار هیئتامنا، کارکردهای هیئتامنا)، کنشگری اعضای هیئت علمی (مدیریت فعالیتهای اعضای هئیت علمی، توسعه سرمایهانسانی اعضای هیئت علمی، حمایت از اعضای هیئت علمی)، کنشگری دانشجویان (مدیریت فعالیت های دانشجویی، توسعه سرمایهانسانی دانشجویان، حمایت از دانشجویان)، کنشگری کارکنان دانشگاه (مدیریت منابع انسانی، توسعه سرمایهانسانی کارکنان، حمایت از کارکنان،)، نظام آموزشی و پژوهشی (برنامههای آموزشی و درسی کارآمد، مدیریت تحقیقات دانشگاهی)، سازوکارهای قانونی (تدوین قوانین جدید برای دانشگاه، بازنگری در قوانین دانشگاه)، سازوکارهای مالی (سازوکارهای تامین منابعمالی، سازوکارهای تخصیص منابعمالی، مدیریت و برنامهریزی مالی)، کارآفرینی دانشگاه (ارتباط دانشگاه با صنعت، نهادسازی کارآفرینی) و ظرفیتسازی (توسعه ظرفیتهای نرم و توسعه ظرفیتهای سخت) دستهبندی شدند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تاکسونومی،
حکمرانی دانشگاه،
مدیریت نوین دانشگاه،
ذینفعان دانشگاه، |
|
عنوان انگلیسی |
Taxonomy stakeholders and their role in university governance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study is the taxonomy of stakeholders and their role in university governance. To achieve this goal, two questions; Decision-makers and decision-makers in governance within the university are divided into how many categories according to the functions? What are the components of a university model with a self-governing structure? Expressed. In this qualitative study, the Meta-synthesis method was used. Findings obtained in the form of 10 primary sub-categories with 24 secondary sub-categories: Participatory Partnership (University Leadership, University Management), Board Activities (Board Structure, Board Functions), Faculty Members Activity (Management of Faculty Members Activities, Human Capital Development of Board Members) Academic, faculty support), student activism (student activity management, student human capital development, student support), university staff activism (human resource management, staff human capital development, staff support), educational and research system (programs Efficient teaching and learning, academic research management), legal mechanisms (drafting new rules for the university, reviewing university rules), financial mechanisms (financial resources mechanisms, financial allocation mechanisms, financial management and planning), university entrepreneurship (university-industry relationship, Entrepreneurship institutionalization) and capacity building (soft capacity development and hard capacity development) were categorized. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تاکسونومی,
حکمرانی دانشگاه,
مدیریت نوین دانشگاه,
ذینفعان دانشگاه |
|
نویسندگان مقاله |
احمد کیخا | گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
جعفر توفیقی | گروه مهندسی شیمی، دانشکده شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_245885_149e4772ddb297bb172dc711c6551622.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|