|
، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۲۵۶-۲۷۵
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه الگوی رشد پویای سهم بازار ایران از تجارت منطقهای گاز از منظر استراتژیک |
|
چکیده فارسی مقاله |
رشد پویا دربردارنده عوامل اقتصادی (شاخص ترکیبی موجودی سرمایه، نیروی کارو بهره وری کل عوامل تولید (موجودی دانش کاربردی) و عوامل اجتماعی و زیست محیطی ( تقویت زیر ساختها و قابلیتهای اجتماعی، توسعه اجتماعی و توسعه زیست محیطی) و افزایش مقاومت و انعطاف پذیری اقتصادی است. بنابراین این مطالعه با هدف ارائه الگوی رشد پویای سهم بازار ایران از تجارت منطقهای گاز از منظر استراتژیک در مقطع زمانی سال 1398 - 1399 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و مدیرانی است که سابقهکاری اجرایی و تحصیلاتی در حوزه تجارت بینالمللی در صنعت گاز دارند. نمونهگیری به روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند صورت گرفته است. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، از روش تحلیل کیفی دادهبنیاد استفاده شده است. براساس نتایج به دست آمده، شاخصهای شناسایی شده در قالب هشت مقوله اصلی دستهبندی شدهاند که عبارتند از: مدیریت، خط مشی و سیاستگذاری، مدیریت استراتژیک، فرهنگ ساختار سازمانی، محیط فناوری، محیط سیاسی، محیط اقتصادی، محیط رقابتی. همچنین نتایج نشان داده است که جهت حصول نتایج مورد انتظار، استراتژی تجارت منطقهای گاز باید براساس شرایط سیاسی- و اقتصادی کشور تدوین گردد. این استراتژیها در قالب خطمشیها و سیاستگذاریهای خرد و کوتاه مدت، توان رقابتی کشور در تجارت منطقهای گاز را تقویت مینماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رشد پویا،
سهم بازار ایران،
تجارت منطقهای گاز،
استراتژی بازاریابی،
رویکرد آمیخته، |
|
عنوان انگلیسی |
Provide a dynamic growth pattern of Iran `s market share of regional gas from a strategic perspective trade |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study is an applied research and in terms of method and time period of data collection is in the category of cross-sectional research. This study was conducted in the period 1398-1399. The main tools for collecting research data are Dimtel questionnaire and ANP. The spatial scope of this study is the National Iranian Gas Company. The statistical population of this study includes theoretical experts (university professors) and experimental experts (managers of the National Iranian Gas Company). Using non-probabilistic and purposeful sampling methods, 15 qualified experts participated in this study. For the analysis of specialized interviews, the data-based qualitative data analysis method has been used. Based on the results, the identified indicators are classified into eight main categories, which are: management, policy and policy-making, strategic management, organizational structure culture, technology environment, political environment, economic environment, competitive environment. The results also show that in order to achieve the expected results, the gas regional trade strategy should be formulated based on the political and economic conditions of the country. These strategies, in the form of short-term policies and policies, strengthen the country's competitiveness in gas regional trade. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
رشد پویا,
سهم بازار ایران,
تجارت منطقهای گاز,
استراتژی بازاریابی,
رویکرد آمیخته |
|
نویسندگان مقاله |
رضا آقاموسی | گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
ناصر ازاد | گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
نادره عزیززاده | گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_245351_95c502eee88ac6f1c11808f175705a78.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|