، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۶۰-۱۷۹

عنوان فارسی تطور مفهوم ارتقاء اعضای هیأت علمی در بستر گفتمان های سیاستی
چکیده فارسی مقاله بررسی پژوهش های صورت گرفته حول ارتقای اعضای هیأت علمی موید این امر است که تاکنون مطالعه ای در مورد سیر تطور معنایی مفهوم ارتقاء در آموزش عالی ایران صورت نگرفته است. لذا، این پژوهش با هدف واکاوی این موضوع با استفاده از رویکرد کیفی از گونه انتقادی انجام گرفت. برای گردآوری شواهد از اسناد قانونی/ سیاستی همچون قوانین برنامه های توسعه کشور، سند دانشگاه اسلامی و آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، استفاده شد. این اسناد بر اساس رویکرد گفتمانی لاکلائو و موف و جامعه شناسی سیاست استیفن بال و همچنین طرح مارپیچ تحلیل کرسول، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که در سه دهه اخیر سیاست های ارتقای اعضای هیأت علمی متأثر از گفتمان کاربردی سازی، وجه عملکردمحوری را بر فضای کار اعضای هیأت علمی حاکم کرده است، به نحوی که معنای ارتقاء در قالب میزان ارزش اقتصادی قابل اندازه گیری که دانشگاهیان تولید می کنند، مفهوم سازی شده است. در حالی که وجه ارزشی و حرفه ای کار آنها به حاشیه رفته و نادیده گرفته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه معنایی آموزش عالی، ارتقای اعضای هیأت علمی، گفتمان های سیاستی،

عنوان انگلیسی Evolution of the conception of Faculty Promotion in the Context of Policy Discourses
چکیده انگلیسی مقاله Research on faculty promotion confirms that no study has been conducted on the concept of promotion in Iranian higher education. Therefore, purpose of this critical study is to reveal the meaning of promoting faculty members as part of the semantic network of the Iranian higher education system. There has been limited substantive and analytical research into what the meaning and concept of promotion policies is in embedded policy texts. Therefore, in this study, the essence of the meaning of promotion of faculty members in Iranian higher education has been analyzed. The policy texts related to promotion was used to collect the data. The findings showed that faculty promotion policies in Iran, influenced by the discourses of higher education, have dominated the faculty-oriented work environment, in a way that promotion the concept in terms of the measurable economic value that academics produce. However, their professionalism is on the verge of disappearing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شبکه معنایی آموزش عالی, ارتقای اعضای هیأت علمی, گفتمان های سیاستی

نویسندگان مقاله عباس عباس پور |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

علی خورسندی طاسکوه |
دانشگاه علامه طباطبائی

عبدالحسین کلانتری |
دانشگاه تهران

محمد مهدی فرقانی |
دانشگاه علامه طباطبائی

کیوان مرادی |
دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_244247_e199805792bdace1adbc19c8646a3a2c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات