، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۳۳۶-۳۵۸

عنوان فارسی بررسی سیاست‌های کلان حمل ونقل عمومی در شهر تهران؛ ضرورت وجود بسته سیاستی هماهنگ
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر سیاستهای کلی حمل ونقل در شهر تهران را از منظر توجه به حمل ونقل عمومی مورد نقد قرار داده و بسته سیاستی مطلوب را پیشنهاد می نماید. در سالهای گذشته براساس آمار و اطلاعات، اگرچه گسترش حمل ونقل عمومی در دستور کار شهرداری بوده، اما تسهیل عبورومرور وسایل نقلیه شخصی، منابع بیشتری را بخود اختصاص داده است. درنتیجه براساس نظریه انتخاب عقلایی و فرض انسان اقتصادی که برای بیشنیه کردن رضایتمندی خود به هزینه-فایده دست می زند، افراد عموما استفاده از خودروی شخصی را بر حمل ونقل عمومی ترجیح میدهند. سیاست مطلوب، حرکت به سمت حمل ونقل عمومی پایدار خواهد بود. این مقاله، اصلاح وضعیت حمل ونقل را در درجه نخست نیازمند تغییر نگرشی در سیاستگذاران دانسته و در وهله دوم وجود یک بسته سیاستی هماهنگ را ضروری میداند؛ چراکه انجام پاره ای اصلاحات در عین حال ثابت بودن برخی متغیرهای دیگر، نه تنها وضعیت را بهبود نمیبخشد، بلکه فشار مضاعف بر مردم و منابع وارد میسازد. بنابراین هماهنگی در اجرای عناصر بسته سیاستی در ارتباط با یکدیگر، کلید موفقیت آن خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمل ونقل عمومی، انتخاب عقلایی، سیاستگذاری، مترو، هزینه فایده،

عنوان انگلیسی Review of Public Transportation Policies in Tehran, Necessity of an Integrated Policy Package
چکیده انگلیسی مقاله This article reviews public transportation policy in Tehran, presenting appropriate policy package. Based on available data, policy makers values private transportation than public. So we can see more facilities for private cars than publics. Constructing roads, bridges, tunnels and … in large scale presents this view. In result, according cost- benefit analysis, people choose private car more often, because it is easier and more available. To amend this situation, a change in policy makers attitudes is necessary as well as a coordinated, integrated policy package for transportation. Because changing some factors while keeping others fixed even may deteriorate present condition. This policy package needs a national decision in many different aspects and it’s implementation should be done based on an harmonious plan with participation of different but coordinated organizations. otherwise, the plan can not be successful because it put the burden on one side, so unbalanced plan does not pave the road toward goal.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله حمل ونقل عمومی, انتخاب عقلایی, سیاستگذاری, مترو, هزینه فایده

نویسندگان مقاله حسین شیرازی |
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_244253_27c13a570ddfdba45663294b9525aa61.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات