، جلد ۱۰، شماره ۳۵، صفحات ۲۳۲-۲۵۳

عنوان فارسی مضامین وچالش های ظرفیت راهبردی صادرات ایران در بازارعراق (مطالعه تطبیقی ایران و ترکیه در بازار عراق)
چکیده فارسی مقاله میزان توجه به معضلات و چالش‌های درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور و به تبع آن دولتی شدن اقتصاد کشور نیازمند تجدیدنظر ساختار و نهادها در اقتصاد کشور است .حرکت در جهت کاهش صادرات نفت خام و نیاز به تغییر نگرش نسبت به نفت از منبع درآمد به عنوان یک صنعت و سرمایه است .ایران با هفت کشور بویژه عراق مرز خشکی و با تعدادی از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز وحاشیه خلیج فارس مرزآبی دارد.بازار عراق فرصت مناسبی برای توسعه صادرات محصولات ایرانی است.هدف اصلی در این پژوهش شناسایی عوامل راهبردی و مضامین و چالش‌های در حال ظهور در تجارت خارجی بین ایران و عراق است.روش پژوهش مورد استفاده،تحلیل مضمون(تم) و تحلیل داده‌های آماری مرکز بین‌المللی تجارت است. مصاحبه نیمه ساختار یافته به طور هدفمند و نمونه برداری گلوله برفی با 12 نفر از متخصصان و خبرگان در زمینه تجارت خارجی و پژوهشگرانی که در زمینه تجارت خارجی در عراق اطلاعات کافی داشتند،انجام شد .سپس تجزیه وتحلیل موضوعی صورت گرفت.یافته‌های پژوهش پس از اشباع داده 10 چالش مهم شناسایی شد، شامل دیپلماسی اقتصادی ،کیفیت ، ارزش افزوده ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی،حمایت دولت توسعه و نوسازی زیرساخت ها،ناکارآمدب ودن شرکت‌های مدیریت صادرات،عدم تنوع صادرات و پیچیدگی اقتصای و تغییر ساختار اقتصاد برمبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.نتایج پژوهش نشان می‌دهد.مهمترین راهبرد اقتصادی و پیش نیاز تجارت خارجی ایران تغییرات ساختاری و بکارگیری شاخص‌های پیچیدگی اقتصادی در تولید محصولات مبتنی بر علم و فناوری و ظرفیت توانایی‌های داخلی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صادرات، راهبردی، تجارت خارجی، تحلیل مضمون، ایران،

عنوان انگلیسی Themes and challenges of Iran's strategic export capacity in the Iraqi market   (A Comparative Study of Iran and Turkey in the Iraqi Market)
چکیده انگلیسی مقاله The level of attention to the problems and challenges of oil revenues in the country's economy and consequently the nationalization of the country's economy requires a revision of the structure and institutions in the country's economy. It is an industry and capital. Iran has a land border with seven countries, especially Iraq, with a number of Central Asian and Caucasian countries and the Persian Gulf. The Iraqi market is a good opportunity to expand the export of Iranian products. And the topics and challenges are emerging in foreign trade between Iran and Iraq. The research method used is the analysis of the content (theme) and the analysis of statistical data of the International Trade Center. Semi-structured interviews were conducted purposefully and snowball sampling was conducted with 12 experts and specialists in the field of foreign trade and researchers who had sufficient knowledge in the field of foreign trade in Iraq. Then a thematic analysis was performed. The study identified 10 important challenges after data saturation, including economic diplomacy, quality, value added, foreign direct investment, government support for infrastructure development and modernization, inefficiency of export management companies, lack of export diversification and economic complexity, and restructuring. Economics is based on the policies of the resistance economy. The results show that the most important economic strategy and prerequisite for Iran's foreign trade is structural change and the application of indicators of economic complexity in the production of science-based products and the capacity of domestic capabilities
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله صادرات, راهبردی, تجارت خارجی, تحلیل مضمون, ایران

نویسندگان مقاله مجتبی رستمی |
دانشجوی دکتری،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

فرشید نمامیان |
استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران

علیرضا اسلامبولچی |
استادیار،گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

روح اله سهرابی |
استادیار،گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_48010_3ab3be6e99361e2d3ab121e0f8206cf8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات