، جلد ۱۰، شماره ۳۴، صفحات ۸۲-۱۰۱

عنوان فارسی بررسی اقدامات حمایتی از کارآفرینی در دانشگاه‌های منتخب جهان و تحلیل گزینه های حمایتی در دانشگاه‌های ایران
چکیده فارسی مقاله کارآفرینی و اقداماتی که دانشگاه‌ها می‌توانند برای ارتقا و بهبود فعالیت‌های کارآفرینی و ارتباط با صنعت به انجام رسانند، از مباحث مهمی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقاله حاضر کوشید ضمن کنکاش در تجارب دانشگاه‌های منتخب جهان در زمینه کارآفرینی، از طریق یک مطالعه پیمایشی گزینه‌های حمایتی از کارآفرینی در دانشگاه‌های ایران را براساس نظر خبرگان و صاحبنظران اولویت‌بندی کند. در بخش اول، تجارب هفت دانشگاه برتر در زمینه کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفت. گردآوری داده‌ها با استفاده از اطلاعات موجود در سایت‌های رسمی و اسناد مربوطه صورت گرفت. در بخش دوم، از فرایند تحلیل سلسله‌‌مراتبی برای اولویت‌بندی گزینه‌ها بهره گرفته شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که اقدامات حمایتی دانشگاه‌های مورد مطالعه به چهار گروه قابل دسته‌بندی است که عبارتند از: علمی-آموزشی، فرهنگی-تشویقی، حمایت مادی، و حمایت معنوی. نتایج تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که در اقدامات حمایتی دانشگاه‌ها در زمینه کارآفرینی، معیار تحقق اهداف بالادستی با وزن نسبی 341/0 دارای برتری بیشتری نسبت به دیگر معیارهاست. همچنین، حمایت مادی بهترین گزینه حمایتی از کارآفرینی با وزن 284/0 شناخته شد. سایر گزینه-های حمایتی به ترتیب اولویت عبارت بودند از: علمی-آموزشی، حمایت معنوی، و فرهنگی-تشویقی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، آموزش عالی، مراکز کارآفرینی، تحلیل سلسله مراتبی،

عنوان انگلیسی Studying Supportive Activities from Entrepreneurship in Selected Universities and Analyzing Supportive Alternatives in Iran Universities
چکیده انگلیسی مقاله The steps that universities can take to promote and improve entrepreneurial activities and communication with industry is one of the important topics that has attracted a lot of attention. This study investigated selected universities in the world in the field of entrepreneurship, through a survey study to prioritize options to support entrepreneurship in Iranian universities based on the opinions of experts. Data collected by using information available on official sites and related documents. In the second part, the hierarchy analysis process was used. The findings showed that the supporting activities of universities were as follows: science-educational, cultural-incentive, material support, and spiritual support. Hierarchical analysis showed that in supportive activities of universities, the criterion of achieving upstream goals with a relative weight of 0.341 had higher priority than other criteria. Also, the material support was considered to be the best alternative with a relative weight of 0.284. Other alternative supports were as follows: science-educational, spiritual support, and cultural-incentive, respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کارآفرینی, آموزش عالی, مراکز کارآفرینی, تحلیل سلسله مراتبی

نویسندگان مقاله مهتاب پوراتشی |
استادیار، گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_44780_a64270756580576f7ec6c3eed5eb5f47.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات