|
، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۷۷-۹۵
|
|
|
عنوان فارسی |
راهبردپردازی در صنعت خودرو ایران با رویکرد آیندهنگاری راهبردی و تمرکز بر حوزه علم، فناوری و نوآوری |
|
چکیده فارسی مقاله |
صنعت خودرو به واسطه ارتباط گسترده با دیگر صنایع و میزان تولید و اشتغال بالا در آن، نقشی پررنگ در اقتصاد ایران دارد. از این رو بهبود سیاستگذاری و راهبردپردازی در این صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. این تحقیق با رویکرد آیندهنگاری راهبردی در پی ارایه گزینههایی راهبردی برای سیاستگذاری در صنعت خودرو ایران میباشد. ابتدا دادههای مربوط به مبانی نظری پژوهش به روش کتابخانهای گرداوری و پنج نوع گزینهراهبردی یکپارچه مبتنی بر ادبیات تحقیق معرفی شدند. روش کلی تحقیق از نوع کیفی میباشد و به منظور شناسایی تصاویر پیش روی صنعت در افق 1410 از تکنیک دلفی و برای شاخص اجماع خبرگان از "دامنه بین چارکی" استفاده شده است. سپس با ترسیم "نمودار پراکنش" بر پایه دو محور میزان تاثیر و احتمال وقوع، 9 تصویر به عنوان تصاویر اولویتدار گزینش شدند. در انتها، بر مبنای گونههای پنجگانۀ گزینه راهبردی و تصاویر مستخرج از فرایند آیندهنگاری، توصیههایی برای بهبود سیاستگذاری در صنعت خودرو ایران ارایه شدند. نواوری این تحقیق، در شیوه ارایه گزینههای راهبردی، مبتنی بر رویکرد آیندهنگاری راهبردی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آینده نگاری راهبردی،
راهبرد،
دلفی،
گزینه راهبردی،
صنعت خودرو، |
|
عنوان انگلیسی |
Strategic Planning for the Automotive Industry of Iran: A Strategic Foresight Approach Focusing on the Field of Science, Technology and Innovation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The automotive industry has a strong role in the Iranian economy due to its extensive communication with other industries and its high production and employment levels. Therefore, it is important to improve policy-making and strategy in this industry. This research tries to provide strategic options for policy making in the Iranian automotive industry based on a strategic foresight approach. First, data on the theoretical foundations of the research were collected through library research method and five types of integrated strategy options were introduced based on the literature review of the research. The overall research methodology is qualitative. Delphi technique was used to identify future industry perspective in 2021. The Inter-Quartile Range was used as an indicator for the consensus of experts. Then, plotting the "distribution chart" based on the two-axis effect rate and probability of occurrence, nine images were selected as priority images. In the end, the research presents some recommendations for improving policy in the automotive industry of Iran, based on the five kinds of strategic options and images extracted in the foresight process. The method of presenting strategic options based on the strategic foresight approach is the innovation of this research. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آینده نگاری راهبردی,
راهبرد,
دلفی,
گزینه راهبردی,
صنعت خودرو |
|
نویسندگان مقاله |
مسلم شیروانی ناغانی | دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
صفر فضلی | دانشیار گروه آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران (نویسنده مسئول)
زهرا امین افشار | دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_37584_b7a7b682c7c89414aa544ad5a6ca278b.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|