، جلد ۹، شماره ۳۰، صفحات ۱۱۳-۱۳۲

عنوان فارسی مقایسه سیاست‌گذاری آموزشی ایران و ژاپن در مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله آموزش‌وپرورش تطبیقی حوزه‌ای از آموزش است که نظام آموزشی یک کشور را با استفاده از اطلاعات و نظام‌های آموزشی دیگر کشورها تحلیل  و سیاست‌هایی برای بهبود آموزش طراحی می‌کند. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی و تحلیل نظام آموزشی ژاپن در مقطع حساس و سرنوشت‌ساز ابتدایی و تطبیق آن با نظام آموزش ابتدایی در ایران، ضمن کشف شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود، با استفاده از مزایای قابل اعمال نظام آموزش ابتدایی ژاپن گامی در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش ابتدایی در ایران بردارد. پرسش اصلی پژوهش این است که «علت اصلی ناکارآمدی نسبی نظام آموزش ابتدایی ایران در مقایسه با ژاپن چیست؟» پاسخ اولیه (فرضیه)ای که به آزمون گذاشته شده این است که «علت اصلی ناکارآمدی نسبی نظام آموزش ابتدایی در ایران در مقایسه با ژاپن، کمرنگ‌بودن عنصر تعامل در نظام آموزش ابتدایی در ایران در اشکال و سطوح مختلف آن است». پژوهش حاضر از نوع مقایسه‌ای است که مستلزم توصیف و تحلیل پدیده‌های مربوط به هر یک از دو نظام آموزشی ابتدایی در ژاپن و ایران نیز می‌شود. برای این منظور، از روش شش‌مرحله‌ای بررسی تطبیقی دیوید فیلیپس برای آموزش‌وپرورش تطبیقی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نیز تأییدی است بر فرضیۀ پژوهش.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ‌و پرورش تطبیقی، سیاست‌گذاری عمومی، سیاست‌گذاری آموزشی، ایران، ژاپن،

عنوان انگلیسی A Comparison Study of Iranian and Japanese educational policy at Elementary level
چکیده انگلیسی مقاله Comparative education is an area through which education system of a country is analyzed by utilizing data and educational systems of other countries and policies for improving education are developed. By studying and analyzing the educational system of Japan for the critical and crucial level of elementary education and adjusting it to the elementary educational System in Iran, this study is also to help improving the quality of elementary education in Iran. Therefore, the main question this study addresses is: "considering the education system in Japan, what is the main factor behind relative inefficiency of elementary education system in Iran?” The initial answer (hypothesis) is: “The main reason for the relative inefficiency of elementary education system in Iran, compared to Japan, is the low levels of the significant element of interaction in the elementary education system in Iran in its various forms and levels.” The present study is comparative and requires describing and analyzing the phenomena associated with each of the two elementary education systems in Japan and Iran. To reach this purpose purpose, the six-step method of comparative study by David Philips is applied. Research findings also confirm the research hypothesis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش ‏و پرورش تطبیقی, سیاست‏گذاری عمومی, سیاست‏گذاری آموزشی, ایران, ژاپن

نویسندگان مقاله مهدی عسکری |
دانشجوی رشته سیاست‏گذاری عمومی؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم

محمدحسن الهی منش |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم

رضا پریزاد |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_35005_45d2ec8dc1c5a4be9ef3600c7216bcde.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات