|
، جلد ۸، شماره ۲۷، صفحات ۶۷-۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی موانع کاهش مصرف سوخت در بخش حملونقل خودروهای سبک ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
بخش حملونقل بهخصوص حملونقل جادهای در ایران مانند تمام دنیا سهم بزرگی در مصرف انرژی دارد. تأمین امنیت عرضۀ سوخت حملونقل جادهای در بخش خودروهای سنگین کاملاً محقق شده اما در زمینۀ بنزین مدیریت صحیحی صورت نگرفته است؛ بهطوریکه ایران سالها است واردکنندۀ بنزین بوده است و شهرهای بزرگ آن مشکلِ آلودگی ناشی از خودروهای سبک را دارند. با بررسی موضوع حملونقل خودروهای سبک از روش نظریۀ بازی میتوان به تحلیلی درست از موانع پیشِ روی کاهش مصرف سوخت در این حوزه پی برد. برای این منظور، عوامل اصلی اثرگذار در حملونقل خودروهای سبک یعنی مردم، دولت و خودروساز مدلسازی شده است و منافع آنها در نظر گرفته میشود. با بررسی روابط میان این بازیگران و اقدامات آنها، میتوان دریافت که ایجاد اهرم جریمۀ خودروساز میتواند به مدیریت مصرف سوخت کمک شایانی کند. همچنین، ملزم کردن دولت به دادنِ وام به خودروساز، جهت بهبود مصرف سوخت موتور خودروها، مصرف سوخت را کاهش میدهد. از طرفی، تعیین میزان استاندارد برای متوسط مصرف سوخت خودروهای تولیدی باید بهصورت پلهای و مرحلهای باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
&،quot،نظریه بازی&،quot،،
&،quot،حمل و نقل&،quot،،
&،quot،خودروهای سبک&،quot،،
&،quot،بنزین&،quot،،
&،quot،سوخت&،quot،، |
|
عنوان انگلیسی |
Analysis on Impediments over Fuel Consumption Reduction at Iran's Transportation Niches |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The transportation sector, especially road transport, has a large share of energy consumption in Iran, like the rest of the world. Supply security of road transport fuel to the heavy vehicles sector has been fully realized, but it has not been properly managed in the field of gasoline, as Iran has been a gasoline importer for many years, and large cities suffer from pollution caused by light duty vehicles. By analysis the issue of light duty vehicle transport from the theory of game theory can find an accurate analysis of the impediments to reducing fuel consumption in this sector. For this purpose, the main drivers affecting the transport of light duty cars - people, government and automakers - are modeled and their benefits are considered. By examining the relationship between these actors and their actions, it can be seen that the creation of a car leverage can help to manage fuel consumption, and the government's obligation to lend to the automaker to improve the fuel consumption of motor vehicles reduces fuel consumption. On the other hand, the standard setting for the average fuel consumption of the produced vehicles should be staged and stepped. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
&,quot,نظریه بازی&,quot,,
&,quot,حمل و نقل&,quot,,
&,quot,خودروهای سبک&,quot,,
&,quot,بنزین&,quot,,
&,quot,سوخت&,quot |
|
نویسندگان مقاله |
محمد جواد ساکت | دانشجوی کارشناسی ارشدِ رشتۀ مهندسی سیستمهای انرژیِ دانشگاه صنعتی شریف
محمدصادق کریمی | دانشجوی دکتری رشتۀ مهندسی سیستمهای انرژیِ دانشگاه صنعتی شریف
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_29764_64241256fab8e1572210a4ecb1963d3e.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|