، جلد ۸، شماره ۲۶، صفحات ۴۱-۶۳

عنوان فارسی امکانسنجی بین المللی شدن دانشگاه های جامع دولتی شهر تهران (مطالعه موردی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم‌ترین چالش­های آموزش عالی در کشورهای در حال توسعه، بین­المللی شدن دانشگاه­ها است. هدف از این پژوهش، امکان­ سنجی بین­المللی شدن دانشگاه­های جامع دولتی شهر تهران است. دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران به عنوان نمونه از دانشگاه‌های جامع دولتی شهر تهران انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفیـ‌تحلیلی است. نمونه از میان مدیران، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شد. در مجموع 261 نفر از با روش نمونه­گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته گردآوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.90 ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف‌ـ‌اسمیرنف، تی تست تک­نمونه­ای) استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که میانگین امکان بین­المللی شدن دانشگاه­های جامع دولتی شهر تهران کمتر از حد متوسط است و در سطح پایین­تری از میانگین فرضی قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بین المللی شدن دانشگاه، همکاری علمی-آموزشی بین المللی، همکاری پژوهشی بین المللی، دانشگاه های جامع دولتی،

عنوان انگلیسی Feasibility study of the internationalization of public universities in Tehran (case study Shahid Beheshti university & Tehran university)
چکیده انگلیسی مقاله  In developing countries, one of the challenges of higher education is internationalization of universities. The main purpose of this paper is the feasibility of internationalization of public universities in Tehran. Shahid Beheshti University and Tehran University in Tehran city as a sample of the public universities were selected. The research method is descriptive- analytic. The samples are selected from among managers, faculty members, staff and students as cluster random sampling. A total of 261 people are selected as the participants of the study using stratified sampling method. The research instrument is a researcher-made questionnaire. To examine reliability of measure, Cronbach alpha coefficient is used (0.90). To analyze data, descriptive statistics (mean، standard deviation and percent) and inferential statistics (kolmogorov - smirnov tests, one -sample t-test) are used .The results indicate that the average possibility of internationalization of public universities in Tehran is less than the average and assumed mean.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بین المللی شدن دانشگاه, همکاری علمی-آموزشی بین المللی, همکاری پژوهشی بین المللی, دانشگاه های جامع دولتی

نویسندگان مقاله محبوبه عارفی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی

علی عزیزی |
کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_29766_8327f4f1d94d1de21e1fdb7ff71eafc5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات