، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۷-۳۴

عنوان فارسی آثار خارجی آموزش رسمی بر حفظ جنگل‌ها
چکیده فارسی مقاله از جمله آثار خارجی آموزش، منافعی است که به صورت بهبود کیفیت محیط‌زیست و طبیعت یا جلوگیری از تخریب آن جلوه می­کند و همۀ افراد جامعه را بهره­مند می­سازد. هدف اصلی تحقیق پیشِ رو آزمون این ادعا با تمرکز خاص بر موضوع جنگل­زدایی و ارائۀ شواهدی جهانی در این راستا است. روش مطالعه عبارت است از آزمون معناداری در تحلیل رگرسیونی براساس منابع داده­ای استنادی به صورت برش مقطعی. بدین منظور، از یک نمونۀ کلی شامل 158 کشور جهان در قالب سه زیرنمونه به صورت کشورهای کم­درآمد، با درآمد متوسط و پردرآمد، براساس اطلاعات سال 2010 م، استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد ثبت‌نام در مقاطع متوسطه و دانشگاه در کشورهای کم‌درآمد و همچنین ثبت‌نام در مقطع متوسطه در کشورهای با درآمد متوسط تأثیر منفی بر میزان جنگل­زدایی دارد و این تأثیر از لحاظ آماری معنادار است. بنابراین در مجموع، یکی از پیامدهای آموزش مردم یک جامعه، کاهش نابودی جنگل­ها خواهد بود که در سیاست‌گذاری‌های معطوف به مقابله با جنگل­زدایی قابل توجه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، آثار خارجی، محیط زیست، جنگل‌زدایی،

عنوان انگلیسی Externalities of Formal Education on Preservation of Forests
چکیده انگلیسی مقاله One of the arguments in justifying the necessity of education is its externalities. A case of these external outcomes appears as improvement of environmental quality or prohibition of natural destruction that benefits all of people. In other words, it is claimed that education leads to the better atmosphere of life and less hazardous environment. The main purpose of this paper is to investigate that idea, with special reference to preservation of forests, and then to provide some evidence. The used method is regression analysis on the basis of documented data sources. Accordingly, a sample including 158 countries throughout the world is used which classified to three sub-samples. The data are related to 2010. Results suggest that enrolment in secondary and higher education in low income countries and enrolment in secondary education in middle income countries have negative impact on deforestation. Therefore, it can be said that education is one of the determinants in lowering deforestation in worldwide.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش, آثار خارجی, محیط زیست, جنگل‌زدایی

نویسندگان مقاله وحید مهربانی |
استادیار رشته اقتصاد دانشگاه تهران

فریده خدادادی |
کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_29724_b66291adb3e4871cad0a0642215396d0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات