|
، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۷۹-۲۰۱
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی تئوری برنامه سیاست های ضد فساد درایران بعد از انقلاب |
|
چکیده فارسی مقاله |
در مطالعۀ حاضر، سهم ضعف تئوری برنامۀ سیاستهای ضدّ فساد در ناکارآمدی و اثربخشی محدود اعمال این سیاستها در کشور بررسی میشود. اصطلاح «تئوری برنامه» در ادبیات ارزشیابی رئالیستی، به فرضیات درونی و نظام علّی مولّد آثار و تبعات موردانتظار سیاستها و برنامهها اشاره دارد. نتایج این بررسی حاکی است که در دورۀ بعد از انقلاب، بهطورکلی، هفت سیاست یا برنامۀ ضدّ فساد، وجود داشته است. هریک از این سیاستها، براساس تئوری برنامۀ نهفته و مندرج در آنها معطوف به تحقق پیامد خاصی و، از آن طریق، تأثیر بر کاهش فساد بوده است. برنامهها شاملِ از بین بردن فرصت فساد، بازدارندگی و مجازات، شفافیت و جریان آزاد اطلاعات، آزادسازی و انحصارزدایی، تنظیم امور بودجهای و مالی، آشکارگی و حسابکشی، برنامۀ اصلاح نظام اداری، شایستهسالاری و فرهنگ سازمانی است. در اینجا، به دلیل محدودیتهای تحقیق، تئوری برنامۀ آزادسازی اقتصادی (خصوصیسازی) مدنظر قرار گرفته است. در این برنامه، موادی قانون اجرایی سیاستهای اصل 44، مکانیزم، فرضیات تئوری برنامه، و مدل تئوری برنامه ارائه شده است. روش مورداستفاده بهصورت تلفیقی شامل تحلیل اسنادی، مصاحبه و شواهد عددی است. نتایج نشان میدهد خصوصیسازی بهعنوان یک مداخلۀ فعال در فضای اقتصادی کشور، نتوانسته است مکانیزم رقابت و انحصارزدایی را فعال کند. فضای کسبوکار نامناسب و نبودِ آزادی اقتصادی مکفی بستری است که مکانیزم رقابت نتوانسته است در آن رشد کند. حاصل عقیم ماندن مکانیزم رقابت در لابهلای بستر فعالیت خود، کاهش نیافتن فساد است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزشیابی رئالیستی،
سیاست های ضد فساد،
زمینه ها،
مکانیزم ها،
پیامد ها، |
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of program theory of anti-corruption policies in iran of ofter revolution |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
What are anti-corruption policies? This research with its realistic methodology approach tends to determine what outcomes would these policies have, if applied successfully? And how will these outcomes reduce corruption? Studying evidence indicate that the major party of these policies are not active. In Iran, there are 7 anti-corruption policies that each one has its own outcomes and by this way, the corruption is to be reduced. The 7 programs are as follows: Budget Act and Public Account Act(by action logic of Financial control), Privatization(by action logic of Liberating), declaration of assets(by action logic of), public accounts and general inspectorate of Iran ACTs(by action logic of Calculation), the constitution of management and organizational culture(by action logic of responsiveness) ,making them transparency(by action logic of Freedom of Information ), judiciary(by action logic of The trial). In the Privatization, program mechanism is not active because context has fundamental difficulties such as economical freedom. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ارزشیابی رئالیستی,
سیاست های ضد فساد,
زمینه ها,
مکانیزم ها,
پیامد ها |
|
نویسندگان مقاله |
سلیمان پاک سرشت | دانشیار جامعهشناسی سیاسی دانشگاه بوعلی سینا
زین العابدین افشار | دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه بوعلی سینا
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_29732_3b3cf4d39d7f0c99abdd7d875c6b816a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|