|
، جلد ۷، شماره ۲۴، صفحات ۱۱۵-۱۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش آموزش بر رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شدت انرژی: یک تحلیل بین کشوری |
|
چکیده فارسی مقاله |
در تحقیق حاضر، نویسندگان میخواهند به این پرسش پاسخ دهند که آیا سطح آموزش بالاتر میتواند زمینهساز استفادۀ بیشتر از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کاهش شدت انرژی باشد؟ برای این منظور، به برآورد عوامل مؤثر بر شدت انرژی با استفاده از دادههای 119 کشور (2000 تا 2013 م) پرداخته شده است. کشورها به دو گروه کشورهای توسعهیافته (کشورها با توسعه انسانی بسیار بالا) و کشورهای درحالتوسعه (کشورهای با سطح توسعۀ بالا، متوسط و پایین) تقسیم شده است. نتایج برآورد برای هر دو گروه نشان میدهد که افزایش سطح آموزش باعث افزایش بهرهمندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کاهش شدت انرژی میشود. به عبارت دیگر، رابطۀ فاوا با شدت انرژی از طریق گسترش آموزش قویتر میشود؛ بنابراین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار افزایش سطح آموزش میتواند سیاستی مؤثرتر برای کاهش شدت انرژی و درنتیجه افزایش امنیت تأمین انرژی و کاهش آلودگی زیستمحیطی باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شدت انرژی،
فناوری اطلاعات و ارتباطات،
آموزش، |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Education on Relation between ICT and Energy Intensity: a cross-country analysis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
abstract This research seeks to answer the question of whether higher education can make use of the benefits of Information and communication technology to reduce energy intensity. For this purpose to estimate the factors affecting energy intensity by using data from 119 countries (2000 to 2013) are discussed. Countries into developed countries (countries with very high human development) and developing countries (developed countries with high, medium and low) are divided. The results for both groups showed that the increase in the level of education increases the utilization of Information and communication technology to reduce energy intensity occurs. In other words, the relationship between energy intensity by spreading Information and communication technology education is made stronger. Thus, the increasing spread of Information and communication technology in education can be more effective policy for reducing energy intensity and therefore increase energy security and environmental pollution is reduced. Key words: energy intensity, information and communication technology, education |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
شدت انرژی,
فناوری اطلاعات و ارتباطات,
آموزش |
|
نویسندگان مقاله |
وحید کفیلی | دکترای اقتصاد از دانشگاه شهیدچمران اهواز
سعید هاشمی | کارشناسی ارشد اقتصاد
فائزه مرندی | کارشناسی ارشد اقتصاد
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_28604_7ca37bfe1903433b790dd9e026989b51.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|