|
، جلد ۶، شماره ۲۰، صفحات ۱۲۵-۱۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی چند مدل سیاست فرهنگی در حوزه آموزش عالی (با تاکید بر تجارب سیاست فرهنگی در دانشگاه های اروپایی و ایالات متحده آمریکا) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زنده نگهداشتن فرهنگ عمومی بهگونهای که قابلیت رقابت در عرصههای بینالمللی را داشته باشد، خود مبتنی بر کیفیت نظام دانشگاهی و نظم درونی آن است. همچنین روزآمدکردن نظام ارزشی جامعه در چارچوب زمانی و مکانی خاص آن، تا حدودی بستگی به نظام دانشگاهی، تولیدات علمی و اشاعه آن در سطح کلان جامعه دارد . از دهه 1960 به بعد دانشگاهها در کنار انتقال دانش به دانشجویان، عهدهدار تولید دانش و پژوهش و تحقیق در زمینههای علمی و اجتماعی نیز گردیده و عهدهدار مسئولیتهای اجتماعی در حوزههای فرهنگی گردیدند. با توجه به اینکه تجارب کشورهای موفق درزمینه فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در آموزش عالی، میتواند در ساماندهی مؤثرتر و کارآمدتر این نوع فعالیتها در نظام دانشگاهی کشور ما به خدمت گرفته شود مقالهی حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال انجام شده است که نحوه سیاست فرهنگی در دانشگاههای نمونه این تحقیق چه قلمروهایی را دربرمیگیرند و چگونه سازماندهی میشوند؟ برای انتخاب دانشگاههای نمونه، براساس فهرست رتبهبندی دانشگاهها، سه دانشگاه استنفورد، شیکاگو و ییل از حوزه آمریکای شمالی و کانادا و دو دانشگاه آکسفورد و منچستر از حوزه اروپا انتخاب شدند. برنامههای مورد اجرا در پنج دانشگاه در حوزههای فرهنگی، هنری،اجتماعی و عامالمنفعه بهتفصیل بررسی و گزارش شدند و در انتها پیشنهادات کاربردی محقق ارائه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سیاست فرهنگی،
آموزش عالی،
نظام آموزشی،
تولید علم،
توسعه اجتماعی،
توسعه فرهنگی،
سیاستگذاری علم و فناوری، |
|
عنوان انگلیسی |
A Review of Some Cultural Policy Models in the Field of Higher Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Upholding general culture for international competition requires a qualified higher education system and an internally systematic order. Rather, by relying on higher education, scientific production and distribution it is possible to update social value system in a given time and space at social macro level. From 1960s onwards, besides their task of transferring knowledge, universities became involved in knowledge production and research in various scientific and social fields, and even grew as socially responsible entities in the cultural sphere. Considering the fruitful socio-cultural experiences of Higher education in foreign countries and their critical impact for our academic organization, the current article is determined to explore the modality of cultural policy, administration and scope adopted by the sample universities under study. Based on ranking criteria, we selected Stanford, Chicago and Yale universities from North America and Canada, and Oxford and Manchester universities from Europe. The academic programs in different fields of culture, arts, community and public welfare were examined for each university. The paper ends with some practical suggestions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سیاست فرهنگی,
آموزش عالی,
نظام آموزشی,
تولید علم,
توسعه اجتماعی,
توسعه فرهنگی,
سیاستگذاری علم و فناوری |
|
نویسندگان مقاله |
مسعود درودی | کاندیدای دکتری سیاست گذاری عمومی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_23299_07add1eba7636e812142ebc237d282dc.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|