|
، جلد ۶، شماره ۱۸، صفحات ۱۵۹-۱۹۶
|
|
|
عنوان فارسی |
جایگاه مفاخر هنری در عصر جهانی شدن استاد محمود فرشچیان |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از اقدامات اساسی در توسعه فرهنگی هنری هر جامعه ای، نگرش راهبردی به مفاخر هنری، به عنوان یکی از مصداق ها و مولفه های بنیادین جهانی شدن فرهنگی، جهت هر گونه توسعه و تعامل با جهان پیرامون است. یکی از این مفاخر که دارای جایگاه جهانی است، استاد محمود فرشچیان است. با توجه به باور خود هنرمند در مورد پدیده جهانی شدن، هر تمدن و ملتی باید در عین حالی که به تعبیر «رابرتسون», دارای عام گرایی و هماهنگی با تغییرات جهانی باشد، باید از خاص گرایی و هنر و میراث های خود غافل نباشد و هر دو را با نگاهی بنیادین و راهبردی مدیریت نماید. در این مقاله که از نوع نظری و با روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته است، ضمن بررسی سبک و آثار هنرمند و برشمردن مولفه های تعهد هنرمند به جایگاه هنرهای ایرانی اسلامی، نقش و جایگاه راهبردی استاد محمود فرشچیان در توسعه فرهنگی هنری ایران، در عصر جهانی شدن تبیین گردیده است. با توجه به مطالعات کتابخانه ای و میدانی و رویکرد جامع و چند جانبه نگارنده در تمامی منابع مربوط به هنرمند، و نیز با لحاظ نمودن مجموعه آثار منتشر شده و منتشر نشده هنرمند (529 اثر) که برای اولین بار در کشور، استخراج و احصا گردیده است، می توان گفت که فرشچیان سهم عظیمی در راستای همگرایی و نزدیک ساختن فرهنگ و هنر مردم ایران با سایر تمدن ها را داراست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی مفاخر هنری،
محمود فرشچیان،
نقاشی ایرانی،
جهانی شدن، |
|
عنوان انگلیسی |
Position of Artistic Luminaries in Globalization Era
Master Mahmoud Farshchian |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the fundamental measures in the cultural – artistic development of each society is the strategic attitude towards artistic luminaries as one of the fundamental instances and components of cultural globalization to interact with the world. Master Mahmoud Farshchian, the celebrated and famous figure of Iranian painting and carpet design, is one of the great artistic luminaries who holds a global position. According to Robertson, while each civilization and nation has universal features and is in harmony with global changes, it should not neglect its particular arts and heritage and manage both with a fundamental and strategic view. This paper, employing descriptive- analytical method, studies the style, works and commitment of master Farshchian in addition to looking at his strategic role in Iran’s cultural and artistic development in the globalization era. Library and field studies along with a comprehensive approach of the researcher to all sources related to master Farshchian, also considering all his published and unpublished works, it is concluded that he plays a major role in convergence and rapprochement of Iran’s art and culture with other civilizations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
واژگان کلیدی مفاخر هنری,
محمود فرشچیان,
نقاشی ایرانی,
جهانی شدن |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_13800_19b314d2b0724890c046b88e384f0875.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|