|
، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۴۳-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
حقوق بشر در بستر گفت و گوهای میان فرهنگی: نسبیگرایی فرهنگی و سازوکار امر عقلایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده پیدایش امواج چندفرهنگیگرایی در دهههای اخیر، این پرسش را به میان آورده که با اذعان به گوناگونی فرهنگی در میان جوامع مختلف، آیا هنوز هم میتوان صرف نظر از تفاوتهای فرهنگی عمیقی که میان آنان وجود دارد، از مفاد اعلامیهی حقوق بشر به مثابهی حقوقی برای همهی انسانها به عنوان اصول عام و جهانشمول نام برد یا خیر؟ در صورتی که تفاوتهای فرهنگی بین انسانها نشانگر تفاوت موجود میان هویتهای بشری باشد، اعلامیهی حقوق بشر تا چه اندازه و بر چه مبنایی برای کسانی که در صدد حفظ هویت خود در مقابل فشارهای یکسان سازانهی جهانی شدن فرهنگ هستند، لازم الاتباع است؟ در این نوشتار با استفاده از مفهوم گفتگویی هویت چارلز تیلور، و تمایز جان رالز میان امر عقلانی و امر عقلایی، و بحث مایکل والزر دربارهی اخلاق نحیف و اخلاق فربه، نشان داده خواهد شد که در عین حال که نمیتوان تأثیر ویژگیهای فرهنگی هویتهای مختلف را در تبیین و تعلیل حقوق بشر نادیده گرفت، اصول عام و جهانشمولی وجود دارد که پدید آورندهی حقوقی هستند که در مورد همهی انسانها، صرف نظر از هویت فرهنگی خاصشان، صدق میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هویت فرهنگی،
امر عقلانی و امر عقلایی،
وجوه فربه و نحیف اصول اخلاقی،
قیاس ناپذیری و ترجمه ناپذیری، |
|
عنوان انگلیسی |
Human Rights in the Context of Inter-Cultural Dialogue: Cultural Relativism and the Concept of ‘The Reasonable’ |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract For the past few decades, the emergence of various waves of multiculturalism has raised the fundamental question that considering cultural diversity as the most prominent feature of human societies, can the Declaration of Human Rights still be viewed as containing universal moral values? If cultural differences represent the diversity of human identities, how far and on what basis should the people who want to preserve their particular identities in face of assimilatory effects of globalization, are obligated to abide by the contents of the Declaration? In this paper, employing Charles Taylor’s conception of the dialogical self, John Rawls’s distinction between the rational and the reasonable, and Michael Walzer’s argument on thick and thin moral principles, it is discussed that, although the implications of identity differences may well affect the ways the contents of the principles of human rights are articulated, there are some principles which contain basic values that are universally valued, regardless of the existence of unique cultural identities of human societies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
هویت فرهنگی,
امر عقلانی و امر عقلایی,
وجوه فربه و نحیف اصول اخلاقی,
قیاس ناپذیری و ترجمه ناپذیری |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_12741_842fb37fd310d6c51bbe4cbe71543b33.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|