، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۱۲۴-۱۴۹

عنوان فارسی سواد انتقادی رسانه در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی؛ اهمیت آگاهی بخشی انتقادی به زبان آموزان در عصر جهانی شدن فرهنگ
چکیده فارسی مقاله تفحص در گفتمان رسانه‌ای، شاخه‌ای سودمند و جا افتاده در تحلیل انتقادی کلام است که با هدف شناسایی و شناساندن جهت‌گیری‌‌‌‌های رسانه‌‌‌ای، صورت می‌‌‌گیرد. پژوهش حاضر درصدد است با آشنا کردن دانشجویان زبان انگلیسی با فعالیت‌های آگاهی دهنده‌ی زبانی، نقش و جایگاه دانش انتقادی رسانه را در کلاس‌های زبان در عصر جهانی شدن فرهنگ و رسانه بررسی نماید. جامعه‌ی آماری این پژوهش، شامل دانشجویان و فارغ‌‌‌التحصیلان زبان انگلیسی دانشگاه ارومیه است که قبل از دوره‌ی آموزشی در آزمون تافل شرکت کرده‌اند. از میان این گروه، افرادی که نمره‌ی 500 و بالاتر را کسب کرده بودند برای شرکت در دوره‌ی مزبور دعوت شدند. دوره‌ی آموزشی شامل تفکر انتقادی، ابزارهای پروپاگاندا، چینش کلمات، تحلیل سرخط خبرها، منابع قدرت و وابستگی‌های سازمانی تأثیر‌گذار بر گزارش‌های خبری بود؛ به‌علاوه، هر جلسه مشتمل بر خواندن یک متن جهت‌دار برگرفته از تعدادی از منابع آموزشی زبان انگلیسی و متون رسانه‌ای از جمله هرالد تریبون، سی ان ان، اینترنت و کتاب‌های رایج آموزش انگلیسی به همراه تحلیل آن‌ها بود. بعد از خواندن متون مطبوعاتی، شرکت‌کنندگان با بیان دیدگاه‌های خود به بحث و گفت‌وگو درباره‌ی آن‌ها می‌پرداختند. در پایان دوره از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا نظرشان را درباره‌ی کل دوره‌ی آموزشی بیان کنند. یافته‌های توصیفی و کیفی پژوهش نشان داد که شرکت‌کنندگان نسبت به این دوره گرایش مثبت داشته و انگیزه‌ی بالایی برای افزایش سواد انتقاد رسانه‌ای خود دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی جهانی شدن، دانش انتقادی رسانه، تجزیه و تحلیل انتقادی کلام، کلاس زبان انگلیسی،

عنوان انگلیسی Critical Media Literacy in EFL Classes: The Importance of Critical Awareness-raising Among EFL Learners at Globalization of Culture Era
چکیده انگلیسی مقاله   Exploring media discourse is a fruitful and established line of study in Critical Discourse Analysis (CDA) which is aimed at detection and disclosure of media bias. The present study investigated the impact of critical media literacy and language awareness raising activities on a group of English students (N=15, both males and females) in the globalization age of culture and media. The study consisted of a group of Urmia University students who were homogenized based on a TOEFL practice proficiency test and students getting 500 and above were invited to take part in the study. The treatment included six sessions on critical thinking, propaganda devices, word choice, headlines analysis, and institutional affiliations influencing media report. In addition, each session included a reading sample of a biased text from a number of EFL and media sources, namely, International Herald Tribune, CNN, ELT books, and the internet and its analysis. A short debate followed and participants were asked to write an argumentative essay. The students were asked to write about their attitudes towards the course at the end of the treatment. Qualitative content analysis of their comments revealed a great positive attitude towards the course and a substantial growth in their critical media literacy.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله واژه‌های کلیدی جهانی شدن, دانش انتقادی رسانه, تجزیه و تحلیل انتقادی کلام, کلاس زبان انگلیسی

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_12744_1599f1528d34f342b4a1bd21bfd82ff4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات