، جلد ۵، شماره ۱۶، صفحات ۱۶۳-۱۸۷

عنوان فارسی ارزیابی اثر جهانی شدن اقتصاد و سیکل‌‌های تجاری بر مارک‌‌آپ در بخش صنعت ایران
چکیده فارسی مقاله   هدف این مقاله، بررسی اثر جهانی شدن اقتصاد و سیکل‌‌ها بر مارک‌آپ (شکاف بین قیمت و هزینه‌ی نهایی) صنایع داخلی است. بدین‌ منظور، از شاخص وسعت ارتباط بین‌المللی از نظر تجاری به عنوان شاخصی برای جهانی شدن استفاده شده‌ است. در این مطالعه، نخست به سنجش مارک‌آپ پرداخته شده، سپس از داده‌های مربوط به 131 صنعت کد چهار رقمی ISIC و نیز داده‌‌های واردات به صنعت، بهره‌برداری گردیده است. براساس نتایج حاصل از سنجش مارک‌آپ درصنایع، در تمامی صنایع ایران  بوده است. پس از ارزیابی مارک‌آپ، در قسمت دوم مقاله، با روش داده‌‌های مقطعی و تکنیک حداقل مربعات معمولی (OLS) به بیان چگونگی اثر‌گذاری متغیر سیکل‌‌ و جهانی شدن اقتصاد بر مارک‌آپ صنایع داخلی پرداخته شد. نتایج حاصل از تخمین نهایی مدل نشان می‌‌دهد، متغیر جهانی شدن اقتصاد، اثر منفی بر مارک‌آپ صنایع داخلی دارد، که بیان‌گر آن است که با افزایش جهانی شدن اقتصاد و افزایش تجارت، ساختار بازاری صنایع داخلی به سمت رقابت سوق می‌‌یابد؛ نیز متغیر سیکل اثری مثبت و معنی‌دار بر مارک‌آپ صنایع داخلی دارد؛ همچنین اثر متقابل بین جهانی شدن و سیکل بر روی مارک‌آپ صنایع داخلی منفی است؛ به این معنی که با ورود متغیر جهانی شدن اقتصاد به مدل، اثر مثبت متغیر سیکل بر مارک‌آپ کاهش می‌‌یابد.      
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی مارک‌آپ، جهانی شدن، سیکل‌‌ها، رقابت داخلی،

عنوان انگلیسی Assessing the Impact of Globalization of Economy and Business Cycles on Markups in Iran’s Industry
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to investigate the impact of globalization of economy and cycles on markups ( the gap between price and finished cost) of domestic industries. To this end, the index of scope of international relations in terms of commerce has been used as an index of globalization. In this study first, markups have been assessed and then the data related to 131 industries, the four digit code of ISIC, and the industry import data have been utilized. Based on the results of assessing markups in industries, P ˃ MC has been observed in all industries of Iran. After assessing mark ups, the second part of the article deals with the ways variables of cycles and economic globalization have impacted markups of domestic industries utilizing the method of cross sectional data and Ordinary Least Squares (OLS). Results of final estimation of the model reveal that the variable of economic globalization has negative effects on domestic industry mark ups. This shows that increase in economic globalization and commerce causes market structure of domestic industries move towards competition. Furthermore, the variable of cycle has a positively significant effect on domestic industries’ markups. Interactive effect of globalization and cycle on markups of domestic industries is negative i.e. introducing the variable of economic globalization to the model reduces the positive effect of cycle variable on markups.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله واژگان کلیدی مارک‌آپ, جهانی شدن, سیکل‌‌ها, رقابت داخلی

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_11635_21274ece30019f8ab4a53d4efbbcf58a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات