|
، جلد ۵، شماره ۱۴، صفحات ۱۴۳-۱۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
رضایتمندی سیاسی- ملی در پهنه جهانی شدن (بازکاوی تاثیر رسانههای فرامرزی و درون مرزی بر رضایتمندی سیاسی- ملی در عصر جهانیشدن) |
|
چکیده فارسی مقاله |
در معادلات سیاسی بینالمللی، رسانهها بهعنوان نیرومندترین و در ضمن باصرفهترین ابزار پیشبرد اهداف و ایدئولوژیهای دستاندرکاران پروژه جهانیکردن بهحساب میآیند. در واقع، قدرتهای جهانی در تلاش هستند با استفاده از قدرت رسانهها، فرایندهای جهانی شدن را به نفع خود تغییر دهند. در این خصوص، تاثیر گذاشتن بر سطح رضایتمندی سیاسی مردم کشورهای مختلف از طریق رسانهای کردن ضعفها یا نقاط قوت دولتها و افزایش توقعات مردم، یکی از برنامههای مورد توجه آنان بوده و هست. پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه رسانههای جمعی و رضایتمندی سیاسی- ملی، با بررسی نظریههای مختلف در حوزه رضایتمندی سیاسی و رسانههای گروهی، به بیان نظری مسئله تحقیق پرداخته است. در این تحقیق، از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه از میان حجم نمونه 400 نفر، به گردآوری دادهها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین چهار رسانه گروهی (تلویزیون، ماهواره، اینترنت و روزنامه) میزان مصرف اینترنت، رابطه معناداری با متغیر وابسته تحقیق نداشت، اما رسانهی دیگر، در سطح اطمینان 99 درصد، رابطه معناداری با رضایتمندی ضرایب رگرسیون چند متغیری نشان میدهد که بهترتیب، تلویزیون، ماهواره و روزنامه، بهترین پیشبینی کنندهها برای رضایتمندی سیاسی- ملیاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایتمندی سیاسی- ملی،
رسانههای گروهی برون مرزی،
رسانههای گروهی درون مرزی،
جهانیشدن، |
|
عنوان انگلیسی |
Political- National Satisfaction in Globalization Arena
(Analyzing the Impact of Exterritorial and Inland Media on Political – National Satisfaction in Globalization Era) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In international political equations, mass media are regarded as the most powerful and at the same time most economical means for achieving goals and spreading ideologies of those involved in the globalization project. In fact, world powers are trying to use the media power to change the globalization process in favor of their own interests. Influencing the political satisfaction levels of the people in different countries through highlighting the weak points or strong points of governments in the media and increasing expectations of the people has been one of their important plans. This research study aims at explaining the relationship between mass media and political-national satisfaction through investigating different theories in the fields of political satisfaction and mass media. The survey method utilizing questionnaire technique has been employed to collect data from the sample population of 400 participants. The results show that out of the four mass media, television, satellite, and newspaper have a meaningful relationship with political-national satisfaction, at the significance level of 99%, and amount of internet usage did not have any meaningful relationship with the dependent variable. Also, multiple regression coefficients show that television, satellite, and newspaper are respectively the best predictors of political-national satisfaction. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
رضایتمندی سیاسی- ملی,
رسانههای گروهی برون مرزی,
رسانههای گروهی درون مرزی,
جهانیشدن |
|
نویسندگان مقاله |
مجید قبادی | کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران
احمد جعفری | کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_7760_8743c01f499118faf6c8f203d5670899.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|