، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۱۵۷-۱۷۶

عنوان فارسی چگونگی بازتاب"مؤلفه‌های فرهنگی جهانی‌شدن" در تبلیغات تجاری سیمای جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله آگهی‌های تجاری، متن‌های ارتباطی هستند که از خلال محتوای آن (نشانه‌ها و علائم) معنا به مخاطب انتقال می‌یابد. این مقاله درصدد واکاوی مؤلفه‌های فرهنگی جهانی در تبلیغات تجاری است. جهانی‌شدن شمشیری دو لبه است که از یک سو فرصت‌های جدیدی برای فرهنگ هر کشور ایجاد میکند و از سوی دیگر با یکپارچه‌سازی فرهنگ‌ها، از بین بردن برخی خرده فرهنگ‌ها و کاهش تنوع فرهنگی، تهدیدهایی نیز ایجاد می‌کند. از این‌رو، با شناسایی نوع مؤلفه‌های فرهنگی جهانی‌شدن می‌توان، تمهیدهای شناخت تأثیرهای فرهنگ جهانی را فراهم کرد و به‌دنبال آن پیش‌بینی و بازبینی برخی از سیاست‌ها در حوزه تبلیغات تجاری را تسهیل بخشید. لذا با بررسی و انتخاب هدفمندانه، 25 مورد آگهی از1844 مورد پخش‌شده (132 نوع آگهی) از شبکه‌های سراسری (اول، دوم و سوم)، در سه‌ ماه اول سال 1391، با روش نشانه‌شناختی از منظرجهانی‌شدن به مطالعه مؤلفه‌های فرهنگی‌تبلیغات تجاری پرداخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه نحوه بازتاب مؤلفه‌های جهانی با رویکرد فرهنگی است. با توجه به تعامل سه فرهنگ ایرانی، جهانی و اسلامی، شناخت مؤلفه‌های فرهنگی در جهت حفظ فرهنگ غنی ایرانی بسیار حائز اهمیت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مؤلفه‌های فرهنگی، جهانی‌شدن، تبلیغات تجاری،

عنوان انگلیسی How Cultural Components of Globalization are Reflected in Commercial Ads of Islamic Republic of Iran’s Broadcasting
چکیده انگلیسی مقاله Commercial ads are communicative texts through contents of which (signs and symbols) meaning is transmitted to the audience. This study investigates cultural components of globalization in T.V commercial ads. Globalization is a double-edged sword that on one hand creates new opportunities for the culture of every country and on the other hand, creates threats via integration of cultures, removal of subcultures and reduction of cultural diversity. Therefore, by identifying the types of cultural components of globalization, arrangements can be made to recognize the effects of global culture and then facilitate the forecast and review of some of the policies in the field of commercial ads. To this end, out of 1844 ads (132 types) aired by Iran’s national TV channels of 1, 2 and 3 between 20th March and 20th June 2012, 25 commercial ads were purposefully surveyed and selected. Using the semiotic method within globalization perspective, cultural components of the selected commercial ads were studied. The main purpose of this research is to study how globalization components are reflected in the cultural approach. Considering the interaction of Iranian, Islamic and global cultures, recognition of cultural components is of prime importance in preserving the rich Iranian culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مؤلفه‌های فرهنگی, جهانی‌شدن, تبلیغات تجاری

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_5703_785b97bc70c7912b1575e1a4c301d7af.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات