، جلد ۴، شماره ۱۱، صفحات ۴۱-۷۲

عنوان فارسی راهکارهای توسعه ی صادرات کالاهای فرهنگی درعصر جهانی شدن
چکیده فارسی مقاله نظر به اینکه فعالیت‌های بخش فرهنگ بسیار گسترده و متنوع است و طیف وسیعی از نمایش، خواندن کتاب، هنرهای تجسمی، میراث فرهنگی و .... را  شامل می‌شود، لذا بررسی وضعیت فعالیت‌های کالاهای فرهنگی و آگاهی از عوامل تأثیرگذار در واردات و صادرات آن‌ها در جهت تبیین و تحلیل مسائل اقتصادی بخش فرهنگ با در نظر گرفتن ویژگی‌های جهانی‌شدن و در نهایت ارائه‌ی مدل و راهکارهای مناسب در جهت بهبود صادرات محصولات فرهنگی ضروری می‌نماید. نتایج حاصل از آزمون آماری نشان می‌دهد: مقدار (R2 = 0/974) بدین معنی است که تقریباً 98 درصد از واریانس توسعه‌ی صادرات کالاهای فرهنگی به وسیله‌ی مؤلفه‌ی جهانی‌شدن تبیین می‌شود که در مجموع عدد بسیار بالایی به شمار می‌آید. مقدار (R2 =0/974) نشان‌دهنده‌ی این است که مدل رگرسیون به خوبی می‌تواند برای پیش‌بینی استفاده شود. آزمون F برابر با 1849/486 می‌باشد که با توجه به سطح معنی‌داری مشاهده‌شده 000/0 است. می‌توان گفت بین متغیر مستقل و وابسته یک رابطه‌ی کاملاً خطی وجود دارد. در نهایت اینکه نتایج حاصل از اجرای این پژوهش نشان می‌دهد، ضریب بتا مربوط به     مؤلفه‌های سیاست‌های حمایتی دولت، منفی است. با مراجعه به آمار t و سطوح معنی‌داری می‌توان قضاوت کرد که این مؤلفه نمی‌تواند پیش‌بینی‌کننده‌ی توسعه‌ی صادرات کالاهای فرهنگی در شرایط جهانی‌شدن باشد. از سوی دیگر میزان بتای محاسبه‌شده در مورد مؤلفه‌های شناخت بازارهای جهانی، ابراز آمیخته‌ی بازاریابی P8، قوانین و مقررات و آزادسازی تجاری مثبت می‌باشد که در این میان بتای محاسبه شده در مورد آزادسازی تجاری در جایگاه نخست، شناخت بازارهای جهانی در جایگاه دوم، قوانین و مقررات در جایگاه سوم و در نهایت در جایگاه چهارم ابزار آمیخته بازاریابی قرار دارد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جهانی‌شدن، محصولات فرهنگی، فرهنگ، بازاریابی، صادرات،

عنوان انگلیسی Guides to the Export of Cultural Goods in the Era of Globalization
چکیده انگلیسی مقاله Regarding that the cultural sector activities are so vast and diverse which include different types of plays, reading books, visual arts, cultural heritage, etc., it is essential to check cultural activities & goods and to be aware of factors in effective imports & exports so that explanation and analysis of economic issues considering globalization would lead to appropriate methods and models for the export of better cultural goods. Statistics results show that about considerably 98% (R2=0.974) of variable export development of cultural goods is determined by globalization components. The percentage shows that regression model validation could possibly be used for predicting. F-test is 486.1849 which equals with 0.000. Then there is a linear relation between dependent and independent variables. Finally the results of this study show that Beta Coefficient is negative for government protective schemes. By referring to meaningful comparison of t-statistics we could see that the scheme can’t foresee the export development of cultural goods in this world of globalization. On the other hand the Beta Coefficient is positive for the international market schedule, the marketing mix eight Ps, free trade zone and laws & regulations. Here the Beta Coefficient of free trade zones place the first, knowing international markets place the second, laws and regulations stand in the third place and the fourth place goes to the marketing mix tools
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جهانی¬شدن, محصولات فرهنگی, فرهنگ, بازاریابی, صادرات

نویسندگان مقاله هادی رزقی شیرسوار |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار

محمد حسین عمرانی صباغی |
سایر


نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_3269_6dc61f0c1f8f2be5464313948d74c050.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات