|
، جلد ۴، شماره ۱۰، صفحات ۱۳۱-۱۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
جهانیشدن سبک زندگی و تقاضای دگرگونی سیاسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
دیرزمانی دگرگونی در نظام سیاسی با مؤلفههایی ساختاری در علم سیاست شناخته میشد که نقش فرهنگ را چندان جدی نمیدانستند اما در دنیای پست مدرن، آن گونه که «کیت نش»[1] اشاره میکند سیاست با ظهور مؤلفههایی مانند سیاست هویت، سیاست تفاوت و سیاست جنبشهای اجتماعی جدید، فرهنگی شده است. کنشگران عرصهی سیاست امروزه تنها افرادی نیستند که با رأی دادن و مشارکت سیاسی از طریق فرآیندهای معمول شناخته شوند. افراد و گروههایی در این بین، راههای دیگری برای تأثیرگذاری و مشارکت در امر سیاسی را برمیگزینند که بیشتر متأثر از سبک زندگی فرهنگی جهانیشده است. این مقاله تأثیر تحولات سبک زندگی در پرتو جهانیشدن فرهنگ از رهگذر مفهوم مصرفگرایی در شکل عام و مصرفگرایی سیاسی در شکل خاص را بر تقاضای دگرگونی سیاسی کاوش کرده است. استدلال مقاله این است که جریانهای جهانی سرمایه، کالا، خدمات، فناوری، ارتباطات و اطلاعات به طور فزایندهای کنترل دولت بر زمان و مکان را تضعیف کرده است. هویتهای متعدد، سیطرهی دولت بر زمان تاریخی را که از طریق به کارگیری سنت و باز برساختن هویت ملّی میسر میشد، به چالش فرا میخوانند و در این فضا مهمترین مسئله برای دولتها، پویایی و عقلانیت در تدوین و کاربست سیاستهای فرهنگی است. [1]. Kate Nash |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دگرگونی سیاسی،
جهانیشدن فرهنگی،
سبک زندگی،
هویت،
مصرفگرایی سیاسی، |
|
عنوان انگلیسی |
Lifestyle Globalization and Political Change Demand |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
For many years, political changes were determined by structural variables neglecting the role of culture in political science. In postmodern era, as Kate Nash argues, politics has become cultural due to the emergence of such subjects as politics of identity, politics of difference and the politics of social movements. Nowadays, political actors are not individuals solely recognized by political participation and voting in conventional processes. Individuals and groups choose other ways for being effective and for participating in a political affair which is mainly influenced by cultural globalization lifestyles. This article explores the effects of developments in the lifestyles in the light of cultural globalization from the perspective of consumerism concept in general form and political consumerism in the specific form on demanding political change. This study argues that global flows of capital, products, services, technology, communications and information attenuate the states control over time and place increasingly. Plural identities challenge the state rule on historical moment practicable by implementation of tradition and restructuration of national identity and if so the most important problems facing states are dynamics and rationality in compilation and application of cultural policies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
دگرگونی سیاسی,
جهانی¬شدن فرهنگی,
سبک زندگی,
هویت,
مصرف¬گرایی سیاسی |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sspp.iranjournals.ir/article_2521_7aa8453edc126168b8939c65389596e8.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|