، جلد ۴، شماره ۱۰، صفحات ۱۶۱-۱۹۳

عنوان فارسی وضعیت بازی‌های رایانه‌ای در ایران و جهان سیاست‌ها، رویکردها و سازمان‌های دست‌اندرکار
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی اکتشافی با هدف معرفی و توصیف وضعیت بازی‌های رایانه‌ای از منظر سازمان‌های درگیر در حوزه‌ی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تولید، نظارت و حمایت از تولید، واردات و نظارت بر واردات بازی‌های رایانه‌ای در ایران است. این مطالعه کوشیده است به بررسی وضعیت موجود تولید و واردات بازی‌های رایانه‌ای در کشور بپردازد و از این طریق مقدمه‌ای باشد برای تدوین راهبردها و سیاست‌های خاص این حوزه. همچنین با توجه به اینکه بازی‌های رایانه‌ای وارداتی بخش اصلی بازی‌های مصرفی در کشور را تشکیل می‌دهند، سعی شده است با بررسی فعالیت‌های چند شرکت خارجی برتر در زمینه‌ی تولید بازی‌های رایانه‌ای، مطالعه‌ی مختصری هم بر ویژگی‌ها، رویکردها و سیاست‌های حاکم بر بازار جهانی انجام دهد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعه‌ی اسناد و مدارک و مصاحبه‌ی اکتشافی بوده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، مجموعه‌ای از سازمان‌های اصلی و فرعی بخش دولتی و حدود 30 شرکت بخش خصوصی در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای در کشور فعالیت دارند. در کنار بخش دولتی و خصوصی و با توجه به اینکه در حال حاضر بازار بازی‌های رایانه‌ای کشور در تسلط بازی‌های خارجی قرار دارد، باید به حضور شبکه‌ای از عوامل و مجاری اشاره کرد که به‌صورت زیرزمینی به واردات، تکثیر و توزیع این بازی‌ها در میان کاربران ایرانی می‌پردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌های رایانه‌ای، تولیدکنندگان بازی، شرکت‌های خارجی تولیدکننده‌ی بازی، رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای، صنعت سرگرمی،

عنوان انگلیسی The Computer Games in Iran and the World: Policies, Approaches and Organizations
چکیده انگلیسی مقاله The research is an exploratory Study aimed to investigate and describe the current status of the computer games in term of organizations involved in the policymaking, planning, producing, monitoring, supporting the production and monitoring on importing computer games. This study tries to evaluate the situation of production and importation computer games in Iran and thereby to pave the way for strategies and policies related to the area. In addition, regarding that the computer games market in Iran is dominated by the imported games, we investigated some leading international companies and presented a brief study on the characteristics, approaches and policies that govern the world market.  In this research documentary study and exploratory interview were applied as the data collection method. Based on the research results, a series of main and sub organizations in government & public sector and about 30 private companies are active in the field of computer games in Iran. In addition to public and private sectors and formally imported and rated computer games, the presence of an underground network of agents and channels to contraband that copy and distribute the foreign games between Iranian users is considerable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازی‌های رایانه‌ای, تولیدکنندگان بازی, شرکت‌های خارجی تولیدکننده¬ی بازی, رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای, صنعت سرگرمی

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_2522_8c7c798fdf1a44e555b3b4ccb6065e30.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات