، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۲۵-۳۸

عنوان فارسی ارزیابی آموزش عالی کشور در فرآیند جهانی شدن
چکیده فارسی مقاله جهانی شدن یکی از مفاهیمی است که در قرن بیست و یکم وارد حوزه های علوم اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی شده و به صورت جدی چارچوب های حکومتی ، مرزهای جغرافیایی کشورها ، هنجارهای فرهنگی و غیره را تحت تأثیر خود قرار داده است . اما با وجود تمام باورها و اعتقادات حاکم در زمینه جهانی شدن و آنچه که جهانی شدن را نتیجه ورود به هزاره سوم برمی شمارد به صورت قطع یقین این فرآیند نه در قرن بیست و یکم بلکه از قرن هجدهم پیدایش و گسترش یافته است . اما در قرن بیست و یکم به ویژه در یک دهه اخیر مفاهیم جدیدی به مفهوم جهانی شدن اضافه شده است ، مفاهیم و واژگانی از قبیل جهانی شدن آموزش ، آموزش عالی جهانی ، نیروی کار جهانی و غیره .... این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه متخصصان و خبرگان حوزه آموزش عالی می باشند که با توجه به مشخص نبودن حجم جامعه تعداد 63 نفر از طریق روش نمونه گیری در دسترس بعنوان نمونه مورد تحقیق انتخاب شدند.در ضمن برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه 24 گویه ای) استفاده شده است.  نتایج حاصل از اجرای آزمون t نشان می دهد در سطح اطمینان 99% و درجه آزادی (df:62)وضعیت مولفه چندزبانه بودن دانشگاهها،ساختارهای انعطاف پذیر و ارتباط با دیگر دانشگاههای معتبر جهان در حد ضعیفی قرار دارد.ولی وضعیت مولفه های هیات علمی توانمند ،وجود فناوریهای نوین و برنامه های درسی نوین در حد مطلوبی قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جهانی شدن، بین المللی شدن، آموزش عالی، ارزیابی عملکرد،

عنوان انگلیسی Assessment of Iran higher education in the process of Globalization
چکیده انگلیسی مقاله Globalization is one of the concepts which has been entered in social science, politics and economic  spheres in 21st century and seriously has influenced on Governmental frameworks, geographic borders of countries, cultural norms and etc. However, according to all of certain beliefs and  views about globalization and credence that know globalization as an open window to the third millennium, certainly and emphatically the cited subject has been born and propagated since 18th century. Mainly, new discussions such as Globalization of Education, Global Higher Education and Global Labor Force has been added on the concept of globalization in 21st century, especially in recent decade. This research is practical in terms of target and a descriptive- survey in methodology.  Statistical society includes all of the specialists and experts in the field of higher education. Obtained results by applying t-test by accuracy of 99% and 62 degree of freedom (df:62) show that status of having multilingual universities with flexible structures and appropriate connections with foreign prestigious universities is in low level, though status of components like empowerment faculties, existence of modern technologies and altered lesson plans are in desirable situation.     
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جهانی شدن, بین المللی شدن, آموزش عالی, ارزیابی عملکرد

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی https://sspp.iranjournals.ir/article_2476_827494a32dd29a38f45984c2221f1f3b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات