Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی حساسیت اخلاقی و خودپنداره اخلاقی دانشجویان پرستاری در دوره کارورزی و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله
  زمینه و هدف: حساسیت اخلاقی از معضلات اخلاقی جلوگیری می کند از زطرفی خودپنداره اخلاقی از طریق انطباق با انتظارات دیگران ایجاد می شود. آموزش پرستاری فرصتی برای درونی سازی حساسیت اخلاقی و ارتقای خودپنداره اخلاقی فراهم می کند، لذا هدف پژوهش حساسیت و خودپنداره اخلاقی در دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن بود.  روش مطالعه: در یک مطالعه نیمه تجربی، کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری انتخاب شدند. معیارهای ورود شامل دانشجویان کارشناسی و تمایل به شرکت در مطالعه بود. در جمع آوری دادها از پرسشنامه حساسیت اخلاقی لوتزن، خودپنداره اخلاقی لوتزن استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS، آزمون‌های آماری توصیفی (درصد، میانگین ± انحراف معیار)، تی زوجی و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته‌ها: نتایج نشان داد که اکثر شرکت‌کنندگان (74.4%) زن، (76.9%) مجرد، (48.7%) 23 ساله و (76.9%) در کارگاه‌های اخلاق شرکت کرده‌اند.  میانگین نمره حساسیت اخلاقی دانشجویان قبل از دوره کارورزی در سطح متوسط ​​(61.5 درصد) و پس از آن به سطح بالاتر (76.4 درصد) ارتقا یافت. بین میانگین نمره حساسیت اخلاقی قبل و بعد از کارآموزی تفاوت معناداری وجود  داشت در حالیکه این تفاوت برای میانگین نمره خودپنداره اخلاقی معنی دار نبود. تفاوت بین مفاهیم مطالعه با جنسیت و وضعیت تأهل و سن معنی‌دار نبود،  اما با شرکت در کارگاه اخلاق تفاوت معنی‌داری داشت (0.02>p).  تیجه‌ گیری: حساسیت اخلاقی متاثر از شرکت در کارگاه‌های اخلاق است، بنابراین آموزش مستمر می‌تواند در بهبود آن مؤثر باشد.
  
  
  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حساسیت اخلاقی، خودپنداره اخلاقی، کارورزی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی : Ethical sensitivity and moral self-concept of nursing students in the internship period and related factors
چکیده انگلیسی مقاله
  Background  and Objectives: Ethical sensitivity prevents moral dilemmas; moral self-concept develops via adaptation to others’ expectations. Nursing education provides an opportunity to internalize ethical sensitivity and improve moral self-concept so sensitivity and moral self-concept in nursing students and related factors assessed.
Methods: In a quasi-experimental study,all senior nursing students were selected. The inclusion criteria included senior Bachelor's degree students, desire to participate. Lutzen's ethical sensitivity questionnaire, Lutzen's moral self-concept were used.Data analyzed by SPSS software, descriptive statistical tests(percentage, mean ± SD), Paired t-test and Analysis of Variance.
Results: The results showed the majority of the participants(74.4%)were women,(76.9%) single,(48.7%)23 years old, and(76.9%) participated in the ethics workshops.
  The mean score of students' ethical sensitivity before the internship was at an average level (61.5%) and after that was improved to a higher level(76.4%). There is a significant difference between the mean score of ethical sensitivity before and after the internship. While this difference was not significant for the mean score of moral self-concept. The difference between study concepts with gender and marital status and age weren’t significant, while with workshop participation was significant(p<0.02).
Conclusion: Ethical sensitivity is influenced by participating in ethics workshops so continuous training can be effective to improve it.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethical sensitivity, Moral self-concept, Internship, Nursing students

نویسندگان مقاله سیمین طهماسبی | s Tahmasbi
Assistant Professor of Nursing Department,Medical Sciences Faculty, Shahrekord Branch, Islamic Azad University


اعظم علوی | Azam Alavi
Assistant Professor of Nursing Department,Medical Sciences Faculty, Shahrekord Branch, Islamic Azad University



نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-457-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات