روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه والدگری افراطی و خودشیفتگی: نقش واسطه‌ای ارضا و ناکامی نیازهای پایه روانشناختی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: والدگری افراطی یا والدگری هلیکوپتری با دخالت بیش از حد، نقش زیادی در تامین نیازهای روانشناختی پایه کودکان می­گذارد که از این طریق می­تواند، با خودشیفتگی در بزرگسالان مرتبط باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی­نقش واسطه­ای ارضا و ناکامی نیازهای پایه روانشناختی در رابطه بین والدگری افراطی و خودشیفتگی در دانشجویان بود.
مواد و روش ­ها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و مدل پژوهش با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه­ تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از جدول مورگان نمونه­ای به حجم 278 به شیوه نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس نیازهای بنیادین روان‌شناختی  گاردیا، دسی و رایان، پرسشنامه سبک والدگری هلیکوپتری لیموین و باچانان و پرسشنامه شخصیت خودشیفته آمز بود. روابط بین متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون و آزمون مدل­یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 27 و Amos نسخه 24 انجام شد.
یافته­ ها:  نشان داد که نیازهای پایه روانشناختی در رابطه بین والدگری افراطی و خودشیفتگی نقش واسطه­ای دارد(0/05>P). آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان داد که والدگری افراطی با خودشیفتگی رابطه مثبت و معنا دار (0/05>P) و  با ارضا نیازهای پایه روانشناختی رابطه منفی معنادار دارد و بین ارضا نیازهای پایه روانشناختی با خودشیفتگی همبستگی منفی معناداری وجود دارد (0/05>P).
نتیجه­ گیری: بنابراین پیشنهاد می­شود متخصصان سلامت روان به نقش والدگری افراطی در کیفیت تامین نیازهای روانشناختی پایه و به تبع ایجاد ویژگی­های خودشیفتگی جهت پیشگیری از شکل­گیری شخصیت خودشیفته در افراد توجه ویژه­ای نمایند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله والدگری افراطی، ارضا و ناکامی  نیازهای پایه روانشناختی، خودشیفتگی

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Satisfaction and Failure of Basic Psychological Needs in the Relationship between Overparenting and Narcissism in College Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Overparenting or helicopter parenting with excessive involvement plays a big role in providing the basic psychological needs of children, which can be related to narcissism in adults. The purpose of this research was to investigate the mediating role of satisfaction and failure of basic psychological needs in the relationship between Overparenting and narcissism in college students.
Methods: The research method is descriptive of the correlation type and the research model was tested using the structural equation modeling technique. The statistical population of this research included all master's students of Tehran University in the academic year of 2020-2021, who were selected using Morgan's table with a sample size of 278 in a non-random sampling method. The research tools included the basic psychological needs scale of Guardia, Desi and Ryan, helicopter parenting style questionnaire of Lemoine and Bachanan, and Ames's narcissistic personality questionnaire. Relationships between variables were done with Pearson correlation test and structural equation modeling test using SPSS version 27 and Amos version 24 software.
Results: The findings showed that basic psychological needs play a mediating role in the relationship between Overparenting and narcissism (P<0.05). The Pearson correlation test also showed that Overparenting has a positive and significant relationship with narcissism (P<0.05) and a significant negative relationship with satisfying basic psychological needs, and there is a significant negative correlation between satisfying basic psychological needs and narcissism (P<0.05).
Conclusion: Therefore, it is suggested that mental health professionals pay special attention to the role of Overparenting in the failure of basic psychological needs and consequently narcissism in order to prevent the formation of narcissistic personality in people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Overparenting, Satisfaction and failure of basic psychological needs, Narcissism ​​​​​​​

نویسندگان مقاله الهام خورشید طلب | Elham Khorshdtalab
Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.

ماندانا نیکنام | Mandana Niknam
Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4593-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات