راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۴-۴۷

عنوان فارسی تبیین ویژگی‌های یک استاد خوب: یک مطالعه کیفی براساس دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه کیفیت تجربه آموزشی دانشجویان به‌شدت با ویژگی‌های اساتید آن‌ها مرتبط است. ارزشیابی عملکرد اساتید توسط دانشجویان می‌تواند آینده شغلی اساتید و آموزش را ارتقاء دهد. ازاین‌رو مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی شهید صدوقی یزد در ارتباط با ویژگی‌های استاد خوب انجام شد. 
روش ها مطالعه کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوا جهت کشف ویژگی‌های یک استاد خوب در سال 1400 استفاده شد. دیدگاه 18 نفر از دانشجویان دندانپزشکی به‌وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته استخراج شد. مصاحبه‌ها پس از ضبط در متن وارد شد. جملات و بیانات مرتبط با هدف مطالعه از متن مصاحبه‌ها استخراج، کدگذاری و طبقه‌بندی و داده‌ها به روش تحلیل محتوا، تحلیل شدند. 
یافته ها باتوجه‌به مضامین به‌دست‌آمده از صحبت‌های شرکت‌کنندگان ویژگی‌های استاد خوب تحت سه مضمون اصلی؛ ویژگی‌های فردی، ویژگی‌های علمی و ویژگی‌های حرفه‌ای دسته‌بندی شد. ویژگیهای فردی به 4 مضمون فرعی تدریس، اخلاق، شخصیت و ارتباطات تقسیم‌بندی شدند. برای مضامین اصلی ویژگی‌های علمی و حرفه‌ای که برای هر کدام دو مضمون فرعی تدریس و اخلاق در نظر گرفته شد. 
نتیجه گیری براساس درک دانشجویان شرکت‌کننده در این مطالعه، «استاد خوب» استادی است که ویژگی‌های خوب فردی، علمی و حرفه‌ای را توأم دارا باشد. بررسی بیشتر برای مشخص کردن ویژگی‌های یک استاد خوب در سایر رشته‌های مرتبط با پزشکی توصیه می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، دانشجوی دندانپزشکی، استاد بالینی دندانپزشکی، مطالعه کیفی، آموزش دندانپزشکی

عنوان انگلیسی Explaining the Characteristics of a Good Professor Based on the Perceptions of Dental Students: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background The quality of teaching is strongly related to the characteristics of teachers. Evaluating the performance of teachers, based on the students’ opinions can be beneficial for teachers and education. This study aims to survey the perceptions of dental students about the characteristics of a good dental professor.
Methods This is a qualitative study using the content analysis approach conducted in 2021. The opinions of 18 students from the Faculty of Dentistry in Yazd, Iran, were surveyed using a semi-structured interview. After recording and transcribing interviews, the coding and theme extraction were done. Data were analyzed using the content analysis method based on Colaizzi’s seven-step method.
Results According to the results, three main themes were extracted; Personal characteristics, scientific characteristics, and clinical characteristics. Personal characteristics had four sub-themes of teaching, manner, personality, and communication), while scientific characteristics and clinical characteristics had two sub-themes of teaching and manner.
Conclusion According to the opinions of dental students, a “good dental professor” is a teacher who has good personal, scientific, and clinical characteristics together, in interaction with each other. Further studies to define the characteristics of a good professor in other medical fields are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assessment, Dentistry student, clinical dental professor, qualitative, dental education

نویسندگان مقاله زهرا روستایی زاده شورکی | Zahra Roustaeizade Shooroki
Department of Oral and maxillofacial Medicine, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
گروه بیماری‌های دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

رویا فروتن اقلیدی | Roya Foroutan-Eghlidi
Dentist, School of Dentistry, International Campus, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
دندانپزشک، دانشکده دندانپزشکی، واحد پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

فاطمه اولیاء | Fatemeh Owlia
Department of Oral and maxillofacial Medicine, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
گروه بیماری‌های دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-512-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات