|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۴۸-۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
واکاوی دستاوردهای نظارت بالینی مؤثر بر عملکرد پرستاران بخشهای مراقبت ویژه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه کیفیت فعالیتها در سیستمهای بهداشتی بهدلیل اثرگذاری بر سلامت جامعه از اهمیت به سزایی برخوردار است. این اصل به میزان زیادی وابسته به کیفیت نظارتی است که بر انجام فعالیتهای آن اعمال میشود. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عوامل مؤثر بر عملکرد پرستاران در بخشهای مراقبت ویژه نتایج بررسی نظارت بالینی بوده است. روش ها این پژوهش کیفی از نوع فراترکیب بوده که با استفاده از روش 7 مرحلهای ساندلوسکی و باروسو انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از 1 پزشک، 3 نفر متخصص برنامهریزی درسی و 1 نفر مسلط به روش پژوهش فراترکیب بود. منابع گردآوری دادهها، 5 پایگاه داده خارجی و 2 پایگاه داده فارسی بوده است. در ابتدا 20 منبع استخراج شدند که با استفاده از الگوی غربالگری نهایتاً 12 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفت. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری، انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری به دادهها نیز با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تأیید شد. یافته ها نتیجه تحلیل مضمون استخراج مدل مشتمل بر 3 مضمون اصلی دستاوردهای روانشناختی، سازمانی و شناختی بود. نتیجه گیری برای بهبود عملکرد پرستاران در بخشهای مراقبت ویژه، تلاش مشترکی باید بین ناظران بالینی و پرستاران صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که پرستاران از حداکثر تلاش، تجربه، تخصص و دانش خود برای بهبود حال بیماران این بخش استفاده میکنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظارت بالینی، پرستار، بخش مراقبت ویژه، بخش مراقبت ویژه قلبی |
|
عنوان انگلیسی |
Analyzing the Effects of Proper Clinical Supervision on the Performance of Iranian Nurses in Special Care Units |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background The quality of performance in healthcare centers is important due to its effect on the health of society. This is highly dependent on the quality of clinical supervision over the activities. This study aims to investigate the effects of proper clinical supervision on the performance of Iranian nurses in special care units (ICU, CCU) to further optimize the quality of healthcare provision. Methods This is a qualitative meta-synthesis research that was conducted using the seven-step method of Sandelowski and Barroso. The meta-composite team members included one physician, three curriculum planning experts, and one expert in meta-synthesis research. Relevant studies were found from five international databases and two national databases. The initial search yielded 20 studies, of which 12 were finally selected for the analysis. Data analysis was done using the thematic content analysis method. The quality of the studies was examined by using the credibility, dependability, confirmability, and transferability criteria. Results The thematic analysis revealed three main themes: psychological achievements, organizational achievements, and cognitive achievements. Conclusion To improve the performance of Iranian nurses in special care units, clinical supervisors and nurses should mutually cooperate to ensure that nurses use their maximum effort, experience, expertise, and knowledge to improve patient care in these units. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Clinical supervision, Intensive care unit, Coronary care unit, Nurses |
|
نویسندگان مقاله |
اطهر راسخ جهرمی | Athar Rasekh Jahromi Department of Women and Infertility, Faculty of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran. گروه زنان و ناباروری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی جهرم، جهرم، ایران.
مهدی محمدی | Mehdi Mohamadi Department of Management & Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
رضا ناصری جهرمی | Reza Naseri Jahromi Department of Management & Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
سولماز خادمی | Solmaz Khademi Department of Management & Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
صدیقه شادی | Sedigheh Shadi Department of Management & Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
مرضیه مسگرپور | Marzieh Mesgar Poor Department of Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
پرستو نبیی | Parastoo Nabeei Department of Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-513-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|