راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۶۲-۷۱

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی کارورزان پزشکی از کیفیت آموزش بالینی در بخش اورژانس داخلی مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه  مشخصه مهم آموزش عالی در 4 دهه گذشته، گسترش سریع مؤسسات آموزش عالی در کشورها بوده است. بنابراین ارزشیابی و ارتقای خدمات آموزشی بایستی با جدیت انجام شود. در راستای بررسی خدمات آموزشی در سازمان‌های دانش‌محور، آگاهی از میزان رضایت دریافت‌کنندگان خدمات، از اساسی‌ترین مکانیسم‌های مدیریتی است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رضایتمندی کارورزان پزشکی از کیفیت آموزش بالینی در بخش اورژانس داخلی مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان در سال 1401 انجام شده است.
روش ها  این مطالعه به روش توصیفی‌مقطعی انجام شد. جامعه موردمطالعه 100 نفر ازکارورزان بخش اورژانس داخلی بیمارستان شهید بهشتی بودند که به روش آسان وارد مطالعه شدند. ابزارجمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود. پس از جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل در نسخه 16 نرم‌افزار SPSS انجام شد.
یافته ها از دیدگاه 56 درصد کارورزان، کیفیت آموزش بالینی در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی کاشان در حد متوسط بوده است و 38 درصد از آن‌ها کیفیت آموزش را در حد مطلوب دانستند. همچنین از بین مؤلفه‌های کیفیت آموزش، بالاترین درصد امتیاز کسب‌شده (بیشترین رضایت) مربوط به کیفیت آموزش انجام اقدامات درمانی اصلی (71/3) بوده است و کیفیت آموزش مهارت‌های اصلی، کیفیت زمان سپری‌شده در بخش اورژانس و کیفیت آموزش اساتید به‌ترتیب با امتیاز درصدی 69/9، 64/8 و 59/1 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
نتیجه گیری برای ارتقاء کیفیت آموزش بالینی کارورزان پزشکی دستورالعمل‌های وزارت متبوع، بررسی نظرات فراگیرندگان اهمیت زیادی دارد. با‌توجه‌به نتایج به‌دست‌آمده از بخش اورژانس داخلی می‌توان در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، بر این آموزش‌ها و افزایش سهم آن در آموزش بالینی تأکید کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارورز، کیفیت آموزش بالینی، بخش اورژانس

عنوان انگلیسی Medical interns’ Satisfaction With the Quality of Clinical Training in the Internal Emergency Department of Shahid Beheshti Hospital in Kashan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background An important characteristic of higher education in the last four decades is the rapid expansion of higher education institutions in developing countries, including Iran. Consequently, it is important to evaluate their educational services. This study aims to investigate the satisfaction of medical interns with the quality of clinical training in the internal emergency department of Shahid Beheshti Hospital in Kashan, Iran.
Methods This descriptive-analytical study was conducted in 2022 on 100 interns from the internal emergency department of Shahid Beheshti Hospital who were selected by a convenience sampling method. The data collection tool was Masoomi and Dastgiri’s satisfaction scale. Data analysis was performed in SPSS software, version 16.  
Results According to 56% of interns, the quality of clinical training in the emergency department of Shahid Beheshti Hospital was at a moderate level, while 38% perceived it as favorable. In terms of the domains of satisfaction with the quality of training, the highest level of satisfaction was related to the quality of training in performing main medical procedures (71.3%), followed by the quality of teaching basic skills (69.9%), the quality of time spent in the emergency department (64.8%), and the teaching quality of professors (59.1%).
Conclusion According to medical interns, the quality of clinical training in the internal emergency department of Shahid Beheshti Hospital in Kashan, Iran, is at a moderate level. It is important to improve the quality of clinical training in this department for medical interns in compliance with the guidelines stipulated by the Ministry of Health and Medical Education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internship, Clinical training, Emergency department

نویسندگان مقاله داود خیرخواه | Davood Kheirkhah
Infectious Diseases Research Center, School of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

زهرا حاجی‌هادیان | Zahra Haji Hadian
Infectious Diseases Research Center, School of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

علی رضا داهیم | Alireza Dahim
Department of Business Management, Graduate School, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده تحصیلات تکمیلی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.

مریم یاوری | Maryam Yavari
Education Study Development Center (EDC), School of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
مرکز مطالعات وتوسعه آموزش علوم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

محمد جواد آزادچهر | Mohammad Javad Azadchehar
Infectious Diseases Research Center, School of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

محمدرضا شریف | Mohammad Reza Sharif
Infectious Diseases Research Center, School of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

محدثه زارعی یزدلی | Mohadeseh Zarei-Yazdeli
Infectious Diseases Research Center, School of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-515-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات