، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بازنمایی جنسیت در شعر فروغ فرخزاد و احمد شاملو: تلفیق شعرشناسی شناختی و تحلیل گفتمان انتقادی
چکیده فارسی مقاله شعرشناسی شناختی روشی برای خوانش ادبیات است و مانند دیگر روش‌های خوانش، الگوها و اصولی را به متون ادبی تعمیم می‌دهد که در اینجا این الگوها مبتنی بر ویژگی‌های شناختی مشترک میان مؤلف و خواننده است. انتظار می‌رود شعرشناسی شناختی بتواند به پرسش‌هایی که در نظریه‌های ادبی مطرح است، از جمله تاثیر جنسیت، پاسخ گوید. جنسیت، به دلیل تعلق به حوزه‌ی نابرابری‌های اجتماعی، به قلمرو تحلیل گفتمان انتقادی نیز گره خورده است. چارچوب نظری مطالعه‌ی حاضر بر اساس تلفیق شعرشناسی شناختی با تحلیل گفتمان انتقادی با هدف افزودن رویکرد انتقادی طراحی شده است. جنسیت در متن حاضر ناظر بر ترکیب جنس/جنسیت است و بازنمایی‌ آن در متن با ردگیری موارد زیر بررسی شده است: اشاره‌ی مستقیم یا ضمنی به زن و مرد در شعر، اشاره به زنان یا مردان در نقش‌های متعارف (مادر، پدر، عاشق، معشوق،...) و دیگر نقش‌ها (قهرمان، پرورش‌دهنده، ...)، انتساب زنانه و مردانه بودن به اشیا و پدیده‌های فاقد جنسیت، جنسیت‌زدایی از اشیا و پدیده‌هایی که تداعیات جنسیتی دارند. برای این مطالعه اشعار دو تن از شاعران شاخص معاصر، فروغ فرخزاد و احمد شاملو انتخاب شد که هر یک به نحوی بر شاعران پس از خود تأثیر گذاشته‌اند. نتایج نشان داد بازنمایی جنسیت در شعر این دو متأثر از دو گفتمان رقیب، زن سنتی و زن مدرن، در دهه‌ی چهل است. بازنمایی جنسیت بیش از آنکه در نسبت دو جنس زن و مرد وفضاهای رقیب میان آنها خود را نشان دهد، در دو گفتمان رقیب این دهه خود را آشکار می‌کند.شعرشناسی شناختی روشی برای خوانش ادبیات است و مانند دیگر روش‌های خوانش، الگوها و اصولی را به متون ادبی تعمیم می‌دهد که در اینجا این الگوها مبتنی بر ویژگی‌های شناختی مشترک میان مؤلف و خواننده است. انتظار می‌رود شعرشناسی شناختی بتواند به پرسش‌هایی که در نظریه‌های ادبی مطرح است، از جمله تاثیر جنسیت، پاسخ گوید. جنسیت، به دلیل تعلق به حوزه‌ی نابرابری‌های اجتماعی، به قلمرو تحلیل گفتمان انتقادی نیز گره خورده است. چارچوب نظری مطالعه‌ی حاضر بر اساس تلفیق شعرشناسی شناختی با تحلیل گفتمان انتقادی با هدف افزودن رویکرد انتقادی طراحی شده است. جنسیت در متن حاضر ناظر بر ترکیب جنس/جنسیت است و بازنمایی‌ آن در متن با ردگیری موارد زیر بررسی شده است: اشاره‌ی مستقیم یا ضمنی به زن و مرد در شعر، اشاره به زنان یا مردان در نقش‌های متعارف (مادر، پدر، عاشق، معشوق،...) و دیگر نقش‌ها (قهرمان، پرورش‌دهنده، ...)، انتساب زنانه و مردانه بودن به اشیا و پدیده‌های فاقد جنسیت، جنسیت‌زدایی از اشیا و پدیده‌هایی که تداعیات جنسیتی دارند. برای این مطالعه اشعار دو تن از شاعران شاخص معاصر، فروغ فرخزاد و احمد شاملو انتخاب شد که هر یک به نحوی بر شاعران پس از خود تأثیر گذاشته‌اند. نتایج نشان داد بازنمایی جنسیت در شعر این دو متأثر از دو گفتمان رقیب، زن سنتی و زن مدرن، در دهه‌ی چهل است. بازنمایی جنسیت بیش از آنکه در نسبت دو جنس زن و مرد وفضاهای رقیب میان آنها خود را نشان دهد، در دو گفتمان رقیب این دهه خود را آشکار می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شعرشناسی شناختی، بدنمندی، جنسیت، مدل شناختی آرمانی، تحلیل گفتمان انتقادی

عنوان انگلیسی Gender representations in the poetry of Frough Farokhzad and Ahmad Shamlou: integrating cognitive poetics and critical discourse analysis
چکیده انگلیسی مقاله Cognitive poetics is a method of reading literature that generalizes patterns based on common cognitive characteristics between author and reader poetry. It is expected that cognitive poetics can answer the questions raised in literary theories, including the impact of gender. Gender also belongs to the field of social inequalities and critical discourse analysis. Methodology: This approach was combined with critical discourse analysis, to add a critical approach to cognitive poetics. Poems of two contemporary poets, Forough Farrokhzad and Ahmed Shamlou, each of whom has influenced the poets after them in some way, were selected for study and analyzed in a library method. Gender in the present text refers to the combination of sex/gender and its representation in the poem was investigated by tracking the following cases: direct or implicit references to men and women, references to women or men in conventional roles (mother, father,...) and Other roles, the attribution of femininity and masculinity to objects and phenomena without gender, degendering of objects and phenomena that have gender associations. Findings: The representation of gender in the poetry of these two was influenced by two competing discourses, traditional women and modern women in the 1960s. The representation of gender in Shamlou's poetry belonged to the traditional discourse and in Farrokhzad's poetry, it belonged to the modern discourse. However, the gap between the two discourses was also seen in Farrokhzad's poetry. Conclusion: Gender representation reveals itself in two competing discourses of this decade, rather than showing itself in the ratio of men and women and the competing spaces between them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive poetics, embodiment, gender, ideal cognitive models, critical discourse analysis

نویسندگان مقاله آیدا عمیدی | Aida Amidi


ارسلان گلفام | arsalan golfam


مهدی پورمحمد | Mehdi pourmohsmmsd


حیات عامری | Hayat Ameri



نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1763-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات