، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش میانجی توانمندی ایگو در تاثیر سبک های دلبستگی بر کارکردهای اجرایی در افراد دارای آسیب شناختی خفیف
چکیده فارسی مقاله چکیده
مقدمه: افراد دارای آسیب­شناختی خفیف در بهره­گیری از انواع حافظه­کاری، کارکردهای­اجرایی و به تبع آن در سایر حیطه­های شناختی، هیجانی و ارتباطی دچار مشکل هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک­های دلبستگی بر کارکردهای اجرایی با نقش میانجی توانمندی ایگو در افراد دارای آسیب­شناختی خفیف انجام شد.
روش­ کار: پژوهش حاضر مطالعه­ای مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه شامل افراد 40 سال به بالای دارای آسیب­شناختی خفیف مراجعه‌کننده به انجمن آلزایمر ایران در شش ماهه دوم سال 1401 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 364 نفر از آن­ها انتخاب شد. شرکت‌کنندگان مقیاس ارزیابی مختصر وضعیت­روانی (MMSE)، پرسش­نامه سبک­های دلبستگی (RASS)، مقیاس­کارکردهای اجرایی بزرگسالان (ADEXI)، پرسشنامه ­سنجش نیرومندی من (PIES) و مقیاس انعطاف‌پذیری شناختی (CFI) را تکمیل کردند. یافته‌ها در چارچوب مدل‌سازی معادلات ساختاری در فضای­نرم‌افزارهای SPSS-26 و AMOS-24 مورد تجزیه ‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها:  یافته ­ها  حاکی از برازش مدل مورد نظر بود. نتایج مدل­سازی معادلات ساختاری نشان­دهنده عدم تاثیر دلبستگی ایمن بر کارکردهای اجرایی (243/0 T=،012/0 = β)، دلبستگی اجتنابی بر کارکردهای اجرایی (236/1 T=،064/0 = β) و‌ دلبستگی اضطرابی بر کارکردهای اجرایی (643/0- T=،036/0- = β) بود. از سوی دیگر تاثیر مستقیم نیرومندی ایگو بر کارکردهای اجرایی معنی­دار بود (736/9 T=،793/0 = β). افزون بر این، نتایج به دست آمده حاکی از تاثیر غیرمستقیم دلبستگی ایمن بر کارکردهای اجرایی از طریق نیرومندی ایگو (002/0P= ،138/0 = β)، اثر غیرمستقیم دلبستگی اجتنابی بر کارکردهای اجرایی از طریق نیرومندی ایگو (002/0 P=،204/0 = β) و اثر غیرمستقیم ‌ دلبستگی اضطرابی بر کارکردهای اجرایی از طریق نیرومندی ایگو (001/0P=،196/0- = β) بود. بدین سان توانمندی ایگو در رابطه بین سبک­های دلبستگی با کارکردهای اجرایی نقش میانجی داشت. همچنین براساس نتایج به دست آمده متغیر پیش­بین در مدل مفهومی پژوهش حاضر در مجموع 70 درصد از واریانس کارکردهای اجرایی را تبیین کرد.
نتیجه­ گیری: نتایج بیانگر نقش میانجی توانمندی ایگو در رابطه بین سبک­های دلبستگی با کارکردهای اجرایی بود. یافته­های این پژوهش حاکی از اهمیت سازه­ی توانمندی ایگو به عنوان یک مفهوم بالینی ضروری در مداخله­ های پیشگیرانه و درمانی مرتبط با کارکردهای اجرایی در افراد دارای آسیب­شناختی خفیف است.

mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">
mouseout="msoCommentHide('_com_9')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_9','_com_9')">
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب شناختی خفیف، توانمندی ایگو، سبک های دلبستگی، کارکردهای اجرایی.

عنوان انگلیسی The mediating role of ego strength in the effect of attachment styles on executive functions of People with Mild Cognitive Impairment
چکیده انگلیسی مقاله Abstract 
Introduction: People with Mild Cognitive Impairment (MCI) have problems in using all kinds of working memory, executive functions and accordingly, in other cognitive, emotional and relational areas.  Therefore, the present research was conducted with the aim of investigating the mediating role of ego strength in the effect of attachment styles on executive functions of people with mild cognitive impairment.
Methods: The present study was a cross-sectional correlational study. The statistical population included all people over 40 years of age in Tehran with mild cognitive impairment who referred to Alzheimer's Association of Iran in the second six months of 2022, and 364 of them were selected using the available sampling method. Participants completed Brief Mental Status Assessment Scale (MMSE), Attachment Styles Questionnaire (RASS), Adult Executive Function Scale (ADEXI), Ego Strength Questionnaire (PIES) and Cognitive Flexibility Scale (CFI). For data analysis, Pearson correlation, structural equation modeling and SPSS version 24 and AMOS version 24 software were used.
Results: The results of the findings show the fit of the desired model. The results of structural equation modeling showed that the direct path of secure attachment to executive functions (T = 0.243, β = 0.012), avoidant attachment to executive functions (T = 1.236, β = 0.064) and anxious attachment to Executive functions (T = -0.643, β = -0.036) are not significant. On the other hand, the direct path of ego strength to executive functions is significant (T = 9.736, β = 0.793). In addition, the obtained results indicate the indirect effect of the variable of secure attachment to the variable of executive functions through ego strength (β = 0.138, p = 0.002 ), the indirect effect of the variable of avoidant attachment to the variable of executive functions through ego strength means (β = 0.204, p = 0.002), and the indirect effect of anxious attachment variable on executive functions variable through ego strength was significant (β = -0.196, p = 0.001). In addition, ego strength had a mediating role in the relationship between attachment styles and executive function symptoms. The results also showed that the research variables explained a total of 70% of the variance of executive functions.
Conclusion: The results indicated the mediating role of ego strength in the relationship between attachment styles and executive functions. The findings of this research indicate the importance of the ego strength as an essential clinical concept in preventive and therapeutic interventions related to executive functions in people with mild cognitive impairment.

mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment Styles, Ego Strength, Executive functions, Mild Cognitive Impairment .

نویسندگان مقاله مریم محمدی | Maryam Mohammadi
Department of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

مهناز شاهقلیان | Mahnaz shagholian
Department of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

محمدحسین عبدالهی | Mohammad Hossein Abdollahi
Department of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

مسعود گرامی پور | Masoud Geramipour
Educational group of curriculum planning and educational research, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه آموزشی برنامه ریزی‌درسی و تحقیقات آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1766-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات