، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی فیلیال‌تراپی بر مقبولیت اجتماعی و حساسیت اضطرابی کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذایی
چکیده فارسی مقاله چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی فیلیال­تراپی بر مقبولیت اجتماعی و حساسیت اضطرابی کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذائی انجام گرفت. مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کودکان با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی 9-12 ساله شهر اصفهان بودند. تعداد 30 کودک با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی و مادرانشان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله بازی درمانی فیلیال لندرث (1390) را طی دوماه در 8 جلسه 60 دقیقه­ای. دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (1970) و حساسیت اضطرابی تسائو و همکاران (2006) بود. داده­های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار آماری  SPSS-29مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مداخله فیلیال­ترپی بر مقبولیت اجتماعی و حساسیت اضطرابی کودکان با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی تأثیر معنادار داشت (001/0>P). بدین صورت که این مداخله توانسته منجر به بهبود مقبولیت اجتماعی و کاهش حساسیت اضطرابی این کودکان شود. بر اساس یافته­ها می­توان چنین نتیجه گرفت که فیلیال­تراپی با بهره گیری از فنونی همانند سخنرانی، بحث، ایفای نقش، فرایندهای گروهی و نظارت می­تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود مقبولیت اجتماعی و کاهش حساسیت اضطرابی کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذائی مورد استفاده قرار گیرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بی نظمی خلق ایذایی، حساسیت اضطرابی، فیلیال‌تراپی، مقبولیت اجتماعی.

عنوان انگلیسی The effectiveness of filial therapy on social acceptability and anxiety sensitivity of children with symptoms of self-harm disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Aim: The present study was conducted with the aim of the effectiveness of philial therapy on social acceptability and anxiety sensitivity of children with symptoms of self-destructive mood disorder.
Methods: It was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group and a follow-up period. The statistical population included 9-12-year-old children with symptoms of suicidal mood disorder in Isfahan city. 30 children with symptoms of self-inflicted mood disorder and their mothers were selected by purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received Filial Landreth play therapy intervention (2013) during two months in 8 sessions of 60 minutes. Research tools included Ford and Robin's (1970) social acceptability questionnaire and Tsao et al.'s (2006) anxiety sensitivity questionnaire. The data obtained from the research was analyzed by the method of variance analysis with repeated measurements using SPSS-29 statistical software.Results: The results showed that the filial therapy intervention had a significant effect on the social acceptability and anxiety sensitivity of children with symptoms of self-destructive mood disorder (P<0.001). In this way, this intervention was able to lead to the improvement of social acceptability and the reduction of anxiety sensitivity of these children.
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that philial therapy using techniques such as lectures, discussion, role playing, group processes and supervision can be an effective treatment to improve social acceptability and reduce anxiety sensitivity of children with the symptoms of self-inflicted mood disorder should be used.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Injurious Mood Disorder, Anxiety Sensitivity, Filial Therapy, Social Acceptability.

نویسندگان مقاله زهره رئیسی | zohreh raeisi
Azad University, Najafabad
دانشگاه ازاد نجف اباد

شهرزاد عدیلی | shahrzad adili
Azad University, Najafabad
دانشگاه ازاد نجف اباد

ناهید اکرمی | nahid akrami
Isfahan University, Isfahan, Iran
دانشگاه اصفهان

زهره رنجبرکهن | zohreh ranjbarkohan
Amin Institute of Higher Education, Foladshahr, Iran
اموزش عالی امین


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7315-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات