|
|
، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثربخشی فیلیالتراپی بر مقبولیت اجتماعی و حساسیت اضطرابی کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذایی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی فیلیالتراپی بر مقبولیت اجتماعی و حساسیت اضطرابی کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذائی انجام گرفت. مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کودکان با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی 9-12 ساله شهر اصفهان بودند. تعداد 30 کودک با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی و مادرانشان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله بازی درمانی فیلیال لندرث (1390) را طی دوماه در 8 جلسه 60 دقیقهای. دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (1970) و حساسیت اضطرابی تسائو و همکاران (2006) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-29مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مداخله فیلیالترپی بر مقبولیت اجتماعی و حساسیت اضطرابی کودکان با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی تأثیر معنادار داشت (001/0>P). بدین صورت که این مداخله توانسته منجر به بهبود مقبولیت اجتماعی و کاهش حساسیت اضطرابی این کودکان شود. بر اساس یافتهها میتوان چنین نتیجه گرفت که فیلیالتراپی با بهره گیری از فنونی همانند سخنرانی، بحث، ایفای نقش، فرایندهای گروهی و نظارت میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود مقبولیت اجتماعی و کاهش حساسیت اضطرابی کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذائی مورد استفاده قرار گیرد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
بی نظمی خلق ایذایی، حساسیت اضطرابی، فیلیالتراپی، مقبولیت اجتماعی. |
|
| عنوان انگلیسی |
The effectiveness of filial therapy on social acceptability and anxiety sensitivity of children with symptoms of self-harm disorder |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Aim: The present study was conducted with the aim of the effectiveness of philial therapy on social acceptability and anxiety sensitivity of children with symptoms of self-destructive mood disorder. Methods: It was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group and a follow-up period. The statistical population included 9-12-year-old children with symptoms of suicidal mood disorder in Isfahan city. 30 children with symptoms of self-inflicted mood disorder and their mothers were selected by purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received Filial Landreth play therapy intervention (2013) during two months in 8 sessions of 60 minutes. Research tools included Ford and Robin's (1970) social acceptability questionnaire and Tsao et al.'s (2006) anxiety sensitivity questionnaire. The data obtained from the research was analyzed by the method of variance analysis with repeated measurements using SPSS-29 statistical software.Results: The results showed that the filial therapy intervention had a significant effect on the social acceptability and anxiety sensitivity of children with symptoms of self-destructive mood disorder (P<0.001). In this way, this intervention was able to lead to the improvement of social acceptability and the reduction of anxiety sensitivity of these children. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that philial therapy using techniques such as lectures, discussion, role playing, group processes and supervision can be an effective treatment to improve social acceptability and reduce anxiety sensitivity of children with the symptoms of self-inflicted mood disorder should be used. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Self-Injurious Mood Disorder, Anxiety Sensitivity, Filial Therapy, Social Acceptability. |
|
| نویسندگان مقاله |
زهره رئیسی | zohreh raeisi Azad University, Najafabad دانشگاه ازاد نجف اباد
شهرزاد عدیلی | shahrzad adili Azad University, Najafabad دانشگاه ازاد نجف اباد
ناهید اکرمی | nahid akrami Isfahan University, Isfahan, Iran دانشگاه اصفهان
زهره رنجبرکهن | zohreh ranjbarkohan Amin Institute of Higher Education, Foladshahr, Iran اموزش عالی امین
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7315-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|