|
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تجارب دانشجویان طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران از آموزش درمانگاهی: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش بالینی از مهمترین دورههای آموزشی در رشته پزشکی است و مطالعات نشان دهنده چالشهای متعدد در این حیطه میباشند. این مطالعه برای بررسی تجارب دانشجویان طب ایرانی از آموزش درمانگاهی در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. روش کار: در این مطالعه که در سال 1400 به روش کیفی در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد، پس از اخذ رضایت نامه آگاهانه کتبی، 15 دانشجوی دکترای تخصصی طب ایرانی به روش هدفمند با حداکثر تنوع انتخاب شدند و تجارب آنها از آموزش درمانگاهی به روش مصـاحبه نیمه ساختار مند جمع آوری شد. در نهایت متن مصاحبههای پیاده شـده چندین بار خوانده و مورد تجزیه و تحلیل محتوایی از نوع قراردادی قرارگرفت. یافتهها: یک درون مایه باعنوان موانع آموزش درمانگاهی و 3 طبقه با عناوین «برنامه آموزشی"، «شیوههای یاددهی" و «امکانات آموزشی»، مشخص شد. عمده مسائل مطرح شده مربوط به برنامه ریزی آموزشی و ویژگیها و توانمندی اساتید در آموزش دادن بود. نتیجه گیری: تجربیات دانشجویان مورد بررسی نشان داد آموزش درمانگاهی طب ایرانی در این دانشگاه نیاز به توسعه برنامه آموزشی و ارتقای اهداف دوره دارد، بطوریکه برای مدیریت بیماریهای شایع علاوه بر غنیتر شدن دوران تئوری، بیماران بیشتری در دوران عملی در حضور اساتید معرفی شوند و مورد مباحثه قرار گیرند. همچنین تنوع بیشتر بیماران، یکسان سازی روشهای تشخیص و درمان اساتید و بهینه سازی محیط درمانگاه لازم است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش بالینی، آموزش درمانگاهی، طب سنتی ایرانی، تحلیل محتوا، مطالعه کیفی |
|
عنوان انگلیسی |
The experiences of Persian medicine students of Iran University of Medical Sciences in ambulatory education: a qualitative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Clinical education is one of the most important parts of training courses in the field of medicine and studies show many challenges in this field. This study was conducted to find the experiences of Persian medicine students in the field of ambulatory education in Iran University of Medical Sciences. Methods: This qualitative study was conducted in 1400 using a content analysis approach. The Ph.D. students of Persian medicine were selected using a purposeful sampling with maximum diversity, and their experiences from ambulatory training were collected using a semi-structured interview method. Finally, the text of the conducted interviews was read several times and subjected to content analysis. Results: After interview with 15 students and saturating the data, three main categories including "educational program", "teaching methods" and "educational facilities" were identified. The main issues were related to educational planning and the characteristics and ability of teachers in teaching. Conclusions: The experiences of the students showed that the educational program and objectives of the ambulatory education need to be improved, so that in order to manage common diseases, in addition to enriching the theoretical period, more patients should be introduced and discussed in the practical period in the presence of teachers. Also, more variety of patients, unification of diagnosis and treatment methods of teachers and optimization of the clinic environment are necessary. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
clinical education, Persian medicine, content analysis, qualitative study |
|
نویسندگان مقاله |
فتانه هاشم دباغیان | fataneh hashem dabaghian Department of Traditional Medicine, Institute of Medical History Studies, Iranian and Complementary Medicine, and Faculty of Iranian Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran دانشیار گروه طب سنتی، پژوهشکده مطالعات تاریخ پزشکی، طب ایرانی و مکمل و دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
آیدا اصغری | aida asghari Doctoral Student of Health Care Management, Faculty of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
علیرضا نیکبخت نصرآبادی | alireza nikbakhtnasrabadi Professor of Internal Surgery Nursing Department, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran استاد گروه پرستاری جراحی داخلی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سمیرا کدخدایی | samira kadkhodai Master's Degree in Clinical Psychology, Education Expert, Faculty of Iranian Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، کارشناس آموزش، دانشکده پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1283-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
طب سنتی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|