مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۱۸-۳۲۹

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر میزان رضایت دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور از اجرای آموزش مجازی در زمان شیوع کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
هدف با توجه به شیوع بیماری کرونا در آخرین روزهای سال 2019 به‌ عنوان یک معضل بهداشتی در جهان و منع تجمع، آموزش مجازی در دانشگاه‌ها در پیش گرفته شد؛ بنابراین این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر میزان رضایت دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مناطق آمایشی 10 ‌گانه کشور از آموزش مجازی در زمان شیوع کوویدـ19 انجام شد.
روش ها این مطالعه به روش تحلیلی‌توصیفی، برای تعیین میزان رضایت دانشجویان از سیستم آموزش مجازی سال 1399 طراحی شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مناطق آمایشی 10 ‌گانه کشور بود. حجم نمونه‌ 1300 نفر برآورد شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد که پایایی آن با‌ آلفای کرونباخ 0/76 تأیید شد. پس از تکمیل پرسش‌نامه‌ها، اطلاعات مربوط به هر پرسش‌نامه در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 ‌ثبت و ‌تجزیه‌وتحلیل شد. 
یافته ها در این مطالعه، بیشترین میزان رضایتمندی دانشجویان در 2 عامل شیوه ارائه دروس به دانشجو و برآورده شدن انتظارات دانشجویان بود. پس از آن، تعامل استاد با دانشجو، علاقه و نگرش دانشجویان و پایایی و قابلیت اعتماد به کارکرد فناوری عوامل رضایت‌بخش از دیدگاه دانشجویان بودند. بین همه متغیرهای پژوهش، از جمله شیوه ارائه دروس، برآورده شدن انتظارات دانشجویان از یادگیری، پایایی و قابلیت اعتماد به کارکرد فناوری با میزان رضایت دانشجویان همبستگی معناداری وجود داشت (P<0001).
نتیجه گیری نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد دانشجویان نسبت به دسترسی به امکانات مراکز آموزش‌های مجازی، یادگیری از طریق این روش و کاربرد روش آموزش مجازی در زمان شیوع کوویدـ19 رضایت، رغبت و نگرش مثبتی دارند. پیشنهاد می‌شود با توجه به رغبت موجود، آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی، کووید-19، آموزش مجازی، دانشجو

عنوان انگلیسی Factors Affecting the Satisfaction of Medical Students in Iran With Virtual Education During the COVID-19 Pandemic
چکیده انگلیسی مقاله
Objective Following the outbreak of the coronavirus disease (COVID-19), virtual education became more popular. This study aims to determine the satisfaction level of medical students in Iran with virtual education during the COVID-19 pandemic.
Methods This is a descriptive-analytical study that was conducted in 2020. The study population consists of all students of medical universities in ten cities of Iran, of whom 1300 were included in the study. To collect data, a researcher-made questionnaire was used with acceptable validity and reliability (Cronbach’s α=0.76). After completing the questionnaires, the data were analyzed in SPSS software, version 22.
Results The highest level of students’ satisfaction was in two domains of “the method of presenting lessons to students” and “the fulfillment of students’ expectations”, followed by the domains of teacher-student interaction, interest/attitude, and reliability/trustworthiness of the technology. There was a significant correlation among these domains of the satisfaction scale (P<0001).
Conclusion The satisfaction of medical students in Iran with virtual education during the COVID-19 pandemic is at a favorable level. Therefore, it is recommended to use this education method during the pandemic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Satisfaction, COVID-19, Electronics-education, Student

نویسندگان مقاله صادق شرفی | Sadegh Sharafi
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedicine, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran.
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.

ساجده رهدار | Sajede Rahdar
Department of Health Information Technology, Faculty of Management and Medical Information, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran.
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، کرمان، ایران.

سعید جلوای | Saeed Jelvay
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedicine, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran.
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان، آبادان، ایران.

زینب ناصری | Zeynab Naseri
Student Research Committee, Ahvaz Jundishapur University of Medical Science, Ahvaz, Iran.
کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

فاطمه مقصودی | Fatemeh Maghsoudi
Department of Health, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran.
گروه بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان، آبادان، ایران.

سارا مبارک | Sara Mobarak
Infectious Disease Specialist, Department of Infectious Diseases, Faculty of Medicine, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran.
گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان، آبادان، ایران.

محبوبه ممتازان | Mahboobeh Momtazan
Department of Library and Medical Information, Faculty of Paramedicine, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran.
گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان، آبادان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-394-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات