روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش میانجی انگیزش درونی در رابطه میان سبک های تنظیم هیجان و خود تعیین گری با پیگیری هدف در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
هدف: نوجوانی مرحله ای مهم و حیاتی در رشد شخصیت است. دوره میانی و اواخر نوجوانی از منظر تعیین اهداف زندگی اهمیت ویژه ای می یابد. پیگیری اهداف، به نوجوانان کمک می کند که حس معنا و هدفمندی را بدست آورند. در مقابل، شکست در دستیابی به اهداف می تواند منجر به احساس پوچی و نا امیدی گردد. با توجه به اهمیت پیگیری هدف در دوران نوجوانی، پژوهش حاضر نقش میانجی انگیزش درونی را در رابطه میان سبک های تنظیم هیجان و خود تعیین گری با پیگیری هدف در نوجوانان بررسی می نماید.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری، نوجوانان 15 تا 19 ساله ساکن تهران بودند که از آن میان با روش نمونه گیری دردسترس 503 دانش آموز دختر و پسر 15 تا 19 ساله از مدارس4 منطقه تهران انتخاب شده و به چهار پرسشنامه مداومت (PS)، سبک های تنظیم هیجان(ERS)، خودمختاری هیجانی (EAS) و انگیزش درونی (IMI) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با شیوه مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Amos انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین انواع سبک های تنظیم هیجان اعم از بدتنظیمی هیجانی (0/001=p ،0/204-= β)، فرونشانی هیجانی (0/040=p ،0/124 = β)  و هیجان یکپارچه (0/001=p ،0/359 = β) با پیگیری هدف در نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون بوت استروپ،  سبک های بدتنظیمی هیجانی (0/007=p ،0/054-= β) و هیجان یکپارچه (0/001=p ،0/094= β) از طریق انگیزش درونی اثر غیر مستقیمی بر پیگیری هدف داشتند.در عین حال، خود تعیین گری بر پیگیری هدف (0/137=p ،0/077= β) موثر نبود.
نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که در نوجوانان ایرانی سبک تنظیم هیجان یکپارچه می‌تواند از طریق ارتقاء انگیزش درونی، نقش مثبتی بر پیگیری هدف داشته باشد. لذا در مداخلاتی که هدف آنها بهبود پیگیری اهداف در سنین نوجوانی است، گنجاندن مولفه تنظیم هیجان می تواند منجر به ارتقاء انگیزش درونی و مداومت در مسیر اهداف گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک های تنظیم هیجان، خودتعیین گری، انگیزش درونی، پیگیری هدف، نوجوانان ​​​

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Intrinsic Motivation in the Relationship between Emotion Regulation Styles and Self-Determination with Goal Pursuit in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Adolescence is a vital stage in personality development. Middle and late adolescence is especially important from the point of view of determining life goals. Pursuing goals helps adolescents gain a sense of meaning and purpose. On the other hand, failure to achieve goals can lead to feelings of emptiness and despair. Considering the importance of goal pursuit during adolescence, the present study examines the mediating role of intrinsic motivation in the relationship between emotion regulation styles and self-determination with goal pursuit in adolescents.
Method: This research is descriptive correlation based on structural equation modeling. The statistical population was adolescents aged 15 to 19 living in Tehran, from which 503 male and female students aged 15 to 19 were selected from schools of four regions in Tehran using the convenience sampling method, and they were asked to complete four questionnaires including persistence (PS), emotion regulation styles (ERS), emotional autonomy (EAS) and intrinsic motivation (IMI). Data analysis was done by structural equation modeling using Amos software.
Results: The results showed that there is a significant relation between different types of emotion regulation styles, including emotional dysregulation (β = -0.204, p = 0.001), emotional suppression (β = 0.124, p = 0.040), and integrated emotion (β = 0.124, p = 0.001). β = p = 0.359) with goal pursuit in adolescents. Also, based on the Bootstrap test, emotional dysregulation styles (β=-0.054, p=0.007) and integrated emotion (β=0.094, p=0.001) have an indirect effect on follow-up through internal motivation. At the same time, self-determination was not effective in goal pursuit (p=0.137, β=0.077).
Conclusion: The findings of this research showed that in Iranian adolescents, the integrated emotion regulation style can have a positive role in goal pursuit through the promotion of internal motivation. Therefore, in interventions whose goal is to improve the pursuit of goals in adolescence, considering the component of emotion regulation can lead to the promotion of internal motivation and persistence in the path of goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion regulation styles, Self-determination, Intrinsic motivation, Goal pursuit, Adolescents ​​​​​​​

نویسندگان مقاله فاطمه صدر | Fatemeh Sadr
Department of Clinical Psychology, Iran University of Medical Science, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

غزاله زرگری نژاد | Ghazaleh Zargarinejad
Department of Clinical Psychology, Iran University of Medical Science, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

فهیمه فتحعلی لواسانی | Fahimeh Fathali Lavasani
Department of Clinical Psychology, Iran University of Medical Science, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

کمیل زاهدی تجریشی | Komeil Zahedi Tajrishi
Department of Clinical Psychology, Iran University of Medical Science, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4694-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات