روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثر بخشی آموزش حافظه کاری در ترکیب با آموزش کنترل توجه بر ولع مصرف، تکانشگری و حافظه کاری بیماران مبتلا به مصرف اپیوئید تحت درمان نگه دارنده با متادون (کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده و کنترل شده )
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این پرسش انجام شد که آیا مداخله  ترکیب آموزش حافظه کاری با آموزش کنترل توجه  بر کاهش  ولع مصرف،کاهش تکانشگری  و افزایش حافظه کاری بیماران مبتلا به مصرف اپیوئید تحت درمان نگه دارنده با متادون ماثر است ؟این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی  سازی شده و کنترل شده بود.    
روش: از مراجعین کلینیک های ترک اعتیاد سطح شهر مشهد تعداد 50  نفر که واجد معیارهای ورود بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.  روش و اهداف مطالعه قبل از امضای فرم رضایت آگاهانه به طور کامل برای آنها توضیح داده شد ، شرکت کنندگان به طور تصادفی تعداد 25 نفر در گروه آزمایش و تعداد 25 نفر در گروه کنترل جایگذاری شدند. برای گروه آزمایش نحوه استفاده از مداخله توضیح داده شد و اپلیکیشن موبایل در اختیار آنها قرار گرفت. برای ارزیابی این افرادپیش از مداخله و پس از پایان مداخله از ابزارهای اندازه گیری  برای سنجش ولع مصرف از پرسشنامه سنجش وسوسه مصرف مواد پس از ترک ،برای سنجش تکانشگری از مقیاس تکانشگری بارات BIS))و برای سنجش حافظه کاری ازخرده مقیاس فراخنای ارقام DST) ) از حافظه کاری وکسلر استفاده شد. از درصد و توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد برای پردازش اطلاعات توصیفی و از آزمون پارامتریک تحلیل کوواریانس چندمتغیره برای تحلیل های استنباطی استفاده شد.
یافته ها
: ترکیب آموزش حافظه کاری با آموزش کنترل توجه تاثیر معناداری بر کاهش ولع مصرف و تکانشگری بیماران در گروه مداخله نسبت گروه کنترل
داشته است و تاثیر معناداری بر افزایش حافظه کاری گروه مداخله نسبت گروه کنترل نداشته است ( 05 /0> p.).
نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر حاکی از این است مداخله  ترکیب آموزش حافظه کاری با آموزش کنترل توجه میتواند مداخله کمکی ماثری در افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون باشد.یافته های این پژوهش حاکی از این است که کاهش تکانشگری و ولع مصرف را در بازه زمانی  4 هفته و و صرف زمانی کوتاه برای این تمرین جدید شناختی نیز می توان مشاهده نمود. با توجه به اینکه در این نوع درمان کمکی درمانگر یا پژوهشگر در کنار شرکت کنندگان هنگام انجام تمرین حضور فیزیکی ندارد  لازم است به ایجاد ویزگی هایی  که باعث جذابیت بیشتر اپلیکیشن  های بازتوانی شناختی و کاربری آسان تر   برای افراد می شود  توجه بیشتری  مبذول داشت همچنبن می توانیم   در پژوهش های آینده اپلیکیشن بازتوانی عصبی را در اختیار جوامع پژوهشی غیر مبتلا به اعتیاد که دارای نقص شناختی می باشند تاثیر آن را مورد سنجش قرار داد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان متادون، حافظه کاری، ولع مصرف،  رفتار تکانشی،  عملکرد های اجرایی

عنوان انگلیسی The Effect of Training Working Memory and Attention Control in Combination on Cravings, Impulsivity, and Working Memory of Opiate Users under Methadone Maintenance treatment: A Randomized Controlled Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to investigate the effect of training Working Memory and Attention Control (WMT+ACT) in Combination on Cravings, Impulsivity, and Working Memory of Opiate Users under Methadone Maintenance treatment in a parallel Randomized clinical Trial design. 50 male patients meeting specific criteria were selected from addiction treatment clinics in Mashhad. After either random assignment to the experimental or control group, the experimental group received training with a mobile application. Pre- and post-intervention assessments were conducted using the craving questionnaire, Barat impulsivity scale (BIS), and Wechsler's digit span subtest (DST). Descriptive statistics and multivariate covariance analysis were  employed for data analysis. The results showed that (WMT+ACT) in combination significantly reduced cravings and impulsivity compared to the control group, although it did not significantly increase working memory in the intervention group. In conclusion, the training working memory and attention control in combination is a valuable auxiliary intervention for Opiate Users under Methadone Maintenance treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Methadone maintenance treatment, Working memory, Craving, Impulse control, Attention control

نویسندگان مقاله فرشاد شیبانی | Farshad Sheybani


شکوفه اعلایی | Shokoofe Aalaei


علی طلایی | Ali Talaei


زنیره سلیمی | Zanireh Salimi


رضا عمران | Reza Emran



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4643-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات