راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۴-۳۵

عنوان فارسی واکاوی تجارب پژوهشی دانشجویان مقطع کارشناسی: انتظارات، عملکردها و دستاوردها
چکیده فارسی مقاله
مقدمه هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، واکاوی تجارب پژوهشی دانشجویان پایه کارشناسی بر‌اساس انتظارات، عملکردها و دستاوردها بوده است.
روش ها این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که بر‌این‌اساس با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش معیار نهایتاً 34 نفر از دانشجویانی که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند با‌توجه‌به اتمام دوره نظری پایه کارشناسی دانشگاه شیراز از شهر شیراز در سال 1400 انتخاب و بر‌اساس اشباع نظری مصاحبه شدند. روش پیاده‌سازی فایل صوتی مصاحبه‌ها، تحلیل داده‌های اکتشافی، شناسایی مؤلفه‌ها و مقوله‌بندی‌های اولیه و ثانویه و تفسیر یافته‌های به‌دست‌آمده، همگی با نرم‌افزار Maxqda نسخه 2022 انجام شد.
یافته ها تحلیل مصاحبه‌ها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد که پس از استخراج و دسته‌بندی موضوعی، مؤلفه‌ها در 22 مضمون پایه و 3 مضمون اصلی شامل انتظارات، عملکرد و دستاورد دسته‌بندی شدند. 
نتیجه گیری بر‌اساس نتایج، تجارب مثبت حاصل از انجام پژوهش، انگیزه دانشجو را جهت ادامه کار توانمند می‌کند و سبب بالا بردن تعهد در انجام دقیق و مستمر پژوهش، عملکرد بهتر در فرایند پژوهش و به‌دست آمدن نتایج واقعی خواهد شد. در همین راستا برای پیشرفت فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان، وجود ارتباطات علمی به‌صورت سمینار، گردهمایی‌های علمی، همایش و کنگره‌های ملی و بین‌المللی از ضروریات است که بر ‌همین اساس پیشنهاد می‌شود با‌توجه‌به علاقه‌مندی و پتانسیل موجود برای آموختن مهارت‌های پژوهشی و انجام پژوهش در دانشجویان، مؤسسات آموزشی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دانشجویان تحت نظارت اساتید علاقه‌مند به پژوهش، به تقویت مهارت‌های مورد‌نیاز جهت انجام یک طرح تحقیقاتی موفق بپردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجارب، پژوهش، دانشجو، انتظارات، عملکرد، دستاورد

عنوان انگلیسی Analyzing Research Experiences of Undergraduate Students: Expectations, Performances and Achievements
چکیده انگلیسی مقاله
Background The main purpose of the current research was to analyze undergraduate students’ research experiences based on their expectations, performances, and achievements.
Methods This research was conducted using the phenomenological method. The data collection tool was a semi-structured interview. Based on this method, with the purposeful sampling approach and standard method,34  undergraduate students were selected and interviewed following theoretical saturation.
Results: This research analyzed interviews following the Claizi model and using thematic analysis. After extracting and categorizing the significant items, 22 basic subthemes and 3 main themes (expectations, performance, and achievement) were classified.
Results This research analyzed interviews following the Claizi model and using thematic analysis. After extracting and categorizing the significant items, 22 basic subthemes and 3 main themes (expectations, performance, and achievement) were classified.
Conclusion The results showed that positive experiences of doing research will encourage students to continue the work and express enthusiasm and commitment to carry out accurate and continuous research. To develop students’ research activities, it is essential to provide scientific communication through seminars, scientific gatherings, conferences, and national and international congresses and arrange suitable fields for research activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research experiences, Expectations, Performance, Achievement

نویسندگان مقاله مهدی محمدی | Mehdi Mohamadi
Department of Management & Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران.

مجید کوثری | Majid Kowsari
Department of Educational Sciences, Farhangian University, Shiraz, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شهر شیراز، ایران.

رضا ناصری جهرمی | Reza Naseri Jahromi
Department of Management & Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران.

سولماز خادمی | Solmaz Khademi
Department of Management & Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران.

صدیقه شادی | Sedigheh Shadi
Department of Counseling, Fatemieh University, Shiraz, Iran.
گروه مشاوره، دانشگاه فاطمیه، شهر شیراز، ایران.

فائزه روستا | Faezeh Roosta
Department of Counseling, Fatemieh University, Shiraz, Iran.
گروه مشاوره، دانشگاه فاطمیه، شهر شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-513-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات