آرشیو توانبخشی، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر درمان گروهی پذیرش و تعهد بر بلوغ هیجانی نوجوانان دختر دارای آسیب بینایی
چکیده فارسی مقاله
هدف: نوجوانان دارای آسیب بینایی، فرصت­های کمتری برای سازگاری هیجانی با محیط دارند و مشکلات تحصیلی و اجتماعی بیشتری را تجربه می­کنند. هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر درمان گروهی پذیرش و تعهد بر بلوغ هیجانی نوجوانان دختر دارای آسیب بینایی بود.
روش بررسی: در یک مطالعه شبه­تجربی از طرح پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری استفاده شد. 82 دختر نوجوان 14 تا 18 سال، با استفاده از مقیاس بلوغ هیجانی ارزیابی شدند. از میان 33 نفر که نمره 180 و بالاتر در مقیاس بلوغ هیجانی گرفتند 28 نفر با توجه به معیارهای ورود، به طور در دسترس انتخاب و بر اساس سن و سطح تحصیلات، همتا شدند. سپس به طور مساوی و تصادفی، در گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی در دو ماه و طی 10 جلسه (دو بار در هفته؛ هر جلسه 60 دقیقه)، در جلسات درمان گروهی پذیرش و تعهد، حضور یافت در حالی که گروه کنترل فقط در برنامه­های توانمندسازی مرکز، شرکت نمود. مقیاس بلوغ هیجانی، پس از آخرین جلسه درمان گروهی، و هشت هفته پس از آن، توسط تمامی شرکت­کنندگان، تکمیل شد. داده­ها با استفاده از آزمون شاپیرو-ویلک، آزمون لون، آزمون ام. باکس، تحلیل کوواریانس چند متغیری، و آزمون t وابسته در نسخه 22 نرم­افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج آزمون شاپیرو-ویلک، آزمون لون، و ام. باکس، مؤید نرمال بودن توزیع نمره­ها، همگنی واریانس­­ها، و همگنی شیب خط، بود. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که دریافت درمان گروهی پذیرش و تعهد، موجب بهبود معنادار بلوغ هیجانی و حیطه­ های آن در گروه آزمایشی شده است. همچنین، تغییرات بلوغ هیجانی و حیطه­های آن (ثبات هیجانی، پیشرفت هیجانی، سازگاری اجتماعی، یکپارچگی شخصیت، و استقلال) در گروه آزمایشی، به­ترتیب 90% ، 69%، 59%، 55%، 92% و 68% ناشی از دریافت برنامه مداخله­ای می­باشد. نتایج آزمون t وابسته نشان داد که تأثیر درمان گروهی پذیرش و تعهد بر بلوغ هیجانی و تمامی حیطه­های آن، حتی پس از هشت هفته، در گروه آزمایشی باقی مانده است (0/05>p).  
نتیجه­ گیری: از آنجایی که درمان گروهی، پذیرش و تعهد، موجب بهبود بلوغ هیجانی و حیطه­های آن در نوجوانان دختر دارای آسیب بینایی شد به عنوان روشی مناسب و مکمل در برنامه­های توانمندسازی نوجوانان با آسیب بینایی، پیشنهاد می­شود تا به نوجوانان کمک ­کند هیجان­های منفی خود را بشناسند، بپذیرند و حتی مهار کنند. بنابراین، درمان پذیرش و تعهد برای رفع مشکلات مربوط به بلوغ هیجانی و جلوگیری از مشکلات مرتبط با آن، در سالهای بزرگسالی، پیشنهاد می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب بینایی، بلوغ هیجانی، درمان گروهی پذیرش و تعهد

عنوان انگلیسی The Effect of Acceptance and Commitment Group Therapy on Emotional Maturity in Female Adolescents with Visual Impairment
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Adolescents with visual impairments have less opportunity to adapt emotionally to the environment and, as a result, experience more social and academic problems. One of the most critical needs of adolescence is maintaining emotional balance while confronting the stressful factors of puberty and environmental expectations. As visual impairment adversely influences adolescents' emotional maturity, helping teenagers adapt to challenging conditions is one of the main goals of a social and educational system. The purpose of the present study was to determine the effect of acceptance and commitment therapy (ACT) on the emotional maturity of female adolescents with visual impairment.
Materials and Methods: The current quasi-experimental study employed a pretest-posttest and a follow-up design with a control group. A total of 82 females aged 14 to 18 from an educational community special for visually impaired individuals were assessed using the emotional maturity scale (EMS) in the academic year 2020-2021. Among the 33 volunteers who scored 180 and above in the EMS, 28 individuals were selected according to the inclusion criteria and matched based on their age and educational level via convenience sampling. All participants were randomly assigned to the experimental and control groups (14 individuals each). The experimental group attended 10 therapeutic sessions and received acceptance and commitment group therapy for two months (twice a week, 60 minutes per session). However, the control group only participated in the educational community's make-up empowering programs (including lessons curriculum plans and music training). All participants completed the EMS after the last intervention session and then 8 weeks later as a follow-up. The data were analyzed using the Shapiro-Wilk test, Levene test, M. Box test, multivariate analysis of covariance, and dependent t test by SPSS version 22.
Results: The results of the Shapiro-Wilk test, Levene test, and M. Box test confirmed the normality of the distribution of scores, the homogeneity of variances, and the homogeneity of line slope, respectively. The results of multivariate analysis of covariance indicated that attendance of the experimental group in the acceptance and commitment group therapy sessions has led to a significant increase (P<0.05) in emotional maturity scores and its components: emotional stability, emotional progression, social adjustment, personality integration, and independence. Also, the ACT program changed the experimental group's emotional maturity and components as follows: 90%, 69%, 59%, 55%, 92%, and 68% for emotional stability, emotional progression, social adjustment, personality integration, and independence, respectively. In addition, the results of the dependent t test to compare the emotional maturity of the experimental group in posttest and follow-up stages indicated that the effect of the group therapy has remained on emotional maturity and its areas even 8 weeks later (P<0.05).
In addition, the results of the dependent t test showed a significant difference between the emotional maturity of the experimental group in the posttest and follow-up stages. It means that the effect of group therapy has remained on emotional maturity and its components even 8 weeks later.
Conclusion: Since the acceptance and commitment group therapy has improved the emotional maturity and its components in adolescents with visual impairment, it seems that the ACT is important as a proper and complementary method in empowerment programs for adolescents.  The ACT helps adolescents recognize, accept, and control negative feelings or thoughts by increasing their emotional maturity. Therefore, the ACT is a proper method for hindering the problems relating to emotional maturity and probably prevents the occurrence of future problems in adulthood.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Visual Impairment, Emotional maturity, Acceptance and commitment group therapy

نویسندگان مقاله فاطمه میرمحمدی | Fatemeh Mirmohammadi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

معصومه پورمحمدرضا تجریشی | Masoume Pourmohamadreza-Tajrishi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-24&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات