آرشیو توانبخشی، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی مهارتهای ارتباطی کارشناس کودکان در آزمونهای تکاملی: طراحی و روان سنجی یک مقیاس
چکیده فارسی مقاله
هدف: مهارتهای ارتباطی درعرصه بهداشت و درمان، عملکرد محوری و اثربخشی دارد. این مهارت‌ها، یکی از ارکان مهم برای مراقبین سلامت محسوب شده و باعث همکاری و رضایت مراجعین و تشخیص صحیح می‌گردد. هدف از این مطالعه  طراحی مقیاسی جهت ارزیابی مهارتهای ارتباطی کارشناسان مراکز بهداشتی در آزمونهای تکاملی کودکان می باشد. 
روش بررسی: در این مطالعه طراحی مقیاس مهارتهای ارتباطی کارشناسان مراکز بهداشتی در آزمونهای تکاملی کودکان و تعیین ویژگیهای روانسنجی آن صورت گرفت. جامعه پژوهش کارشناسان مراکز بهداشتی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودند. نمونه گیری مبتنی بر هدف انجام شد. به دلیل آموزش کارشناسان منتخب جهت انجام آزمون تکاملی بیلی از این گروه استفاده گردید. ابتدا مفاهیم ارزیابی از طریق مرور متون و جلسات بحث گروهی متمرکز با 10 نفر از خبرگان این امر تبیین گردید و با روش دلفی از خبرگان خواسته شد نظرات و پیشنهادات خود را در مورد تدوین گویه‌های ارتباطی بیان نمایند. نظرات پیشنهادی آنها گردآوری و کد بندی و مقیاس طراحی شد. خصوصیات روانسنجی مقیاس با مشارکت 16 نفر از خبرگان با روش تعیین روایی محتوایی کمی (شاخص روایی محتوا و ضریب روایی محتوا) و روایی صوری مشخص گردید. پایایی مقیاس از طریق تکرار پذیری دفعات آزمون (آزمون، باز آزمون) با فاصله دو هفته انجام شد. ضریب توافق در مشاهدات، مقایسه ارزیابان با ارزیاب مرجع و هم خوانی درونی تعیین گردید. آنالیز داده های کمی با نرم افزار SPSS 22 انجام گرفت.

یافته‌ها: دراین مطالعه مقیاس مهارتهای ارتباطی با30 گویه : ( 13 گویه ارتباط با کودک، 6 گویه ارتباط با والدین و 11 گویه عمومی)  تکمیل گردید. کمترین مقدار شاخص روایی محتوا مربوط به یک گویه در بخش ارتباط با کودک و 3 گویه‌ در بخش عمومی با مقدار 0/75 بود بقیه گویه‌ها از روایی قابل قبول برخوردار بودند. مقدار آلفای کرونباخ جهت بررسی همخوانی گویه ها در بخش ارتباط با کودک0.81، ارتباط با والدین 0.82 و در بخش عمومی 0.76 مشخص گردید. میزان پایایی 0.83 و  ضریب همبستگی داخل خوشه ای (ICC) در بخش ارتباط با کودک 0.77 ، ارتباط با والدین 0.88 و عمومی 0.81 بود. ضریب کاپا جهت توافق تشخیص بین مشاهده گر مرجع و مشاهده گران دیگر در5 مورد بالای 0/7 و در 2 مورد، کمتر از 0/4 بود.
نتیجه گیری: مقیاس ارزیابی تدوین شده از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و می تواند به عنوان مقیاس ارزیابی مهارتهای ارتباطی برای کارشناسان کودک، مورد استفاده قرارگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی، مهارتهای ارتباطی، تکامل، روایی و پایایی.

عنوان انگلیسی Evaluation of communication skills of child experts in developmental tests: design and psychometrics of a scale
چکیده انگلیسی مقاله
  Background and Aim: Communication skills have a principal function and value in health and treatment. These skills are essential for child experts, resulting in the clients' cooperation, satisfaction, and correct diagnosis. This study aims to design a scale to evaluate the communication skills of health center experts in children's developmental tests.  Methods: In this study, the health center experts' communication skills scale was designed for children's developmental tests, and its psychometric characteristics were determined. The research community consisted of experts from health centers in Iran universities of medical sciences. The samples were recruited by purpose-based sampling. This group of experts was used in health centers due to the training of selected experts to perform the developmental Bayley test. First, the evaluation concepts were determined and discussed through a literature review and focused group discussion sessions with 10 experts; the experts were asked to express their opinions and suggestions regarding compiling communication items using the Delphi method. Suggested comments were collected and coded, and the study scale was designed. Then, the psychometric characteristics of the scale were determined with the participation of 16 experts through quantitative content validity and face validity. The scale's reliability was determined through the test-retest with a 2-week interval, the agreement coefficient in observations was compared between raters and the reference rater, and internal consistency was done. Quantitative data analysis was done in SPSS22.  Results: In this study, the communication skills scale was designed with 30 items: 13 for communication with children, 6 for communication with parents, and 11 for general items. The lowest content validity index value was related to one item in the communication with the children section. The rest of the items had acceptable validity. The Cronbach α value was 0.81 in communication with the children, 0.82 in communication with the parents, and 0.76 in the general section. The reliability level was 0.83, and the intracluster correlation coefficient was 0.77 in communication with a child, 0.88 in communication with parents, and 0.81 in general. The kappa coefficient for agreement between reference observer and other observers was above 0.7 in 5 cases and less than 0.4 in 2 cases.  Conclusions: The compiled evaluation scale has high validity and reliability and can be used as an evaluation scale of communication skills for child experts.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assessment, Communication skills, Development, Validity and reliability

نویسندگان مقاله فرین سلیمانی | Farin Soleimani
Research Professor, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.


لیلا یزدی | Leila Yazdi
Mentor of country Bayley Test, Shahid Beheshti Medical University, Tehran, Iran.


ناهیده حسنی خیابانی | Nahideh Hassani Khiabani
Mentor of country Bayley Test, Zahra Mardani Azari Child Hospital, Tabriz University of Medical Sciences,Tabriz, Iran.


حمیدرضا لرنژاد | Hamid Reza Lornejad
Child Health Office, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran.


ناریا ابوالقاسمی | Naria Abolghasemi
Child Health Office, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran.


غزال شریعت پناهی | Ghazal Shariatpanahi
Pediatric Infectious Disease Subspecialty, Bahrami Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3688-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات