مجله سالمندی ایران، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مجازی خود مراقبتی بر پیشگیری از سقوط سالمندان در منزل: یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: سقوط در سالمندان می تواند عواقب منفی بسزایی بر سلامت و کیفیت زندگی این گروه سنی داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مجازی خودمراقبتی بر آگاهی، نگرش و عملکرد سالمندان در پیشگیری از سقوط درمنزل بود.
مواد و روش ها: مداخله‌ ای نیمه تجربی با طراحی ارزیابی قبل و بعد در سال 1400 بر روی  120سالمند 65 سال و بالاتر تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران انجام شد. پیش از مداخله، پرسشنامه پژوهش توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. مداخله در قالب برنامه  آموزش مجازی خودمراقبتی و پیشگیری از سقوط در منزل طراحی و ارایه گردید. بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله مجددا پرسشنامه توسط سالمندان تکمیل گردید. تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 26 و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آمار تحلیلی شامل آزمون تی مستقل، من ویتنی و کای دو انجام شد.
یافته ها: حدود 22 درصد از سالمندان مورد مطالعه دارای سابقه سقوط در  طی یک سال گذشته بودند. میانگین نمرات سالمندان در ابعاد آگاهی (2/86±18/39)، نگرش (2/51±14/99) و عملکرد (3/1±13/76) در پیشگیری از سقوط در منزل بلافاصله بعد از انجام مداخله نسبت به پیش آزمون به طور معنی داری بالاتر بود (0/001P <  ). همچنین میانگین نمرات سالمندان در ابعاد آگاهی(1/14±18/18)، نگرش (1/57±14/91) و عملکرد (2/78±9/06) سه ماه بعد از انجام مداخله نسبت به پیش آزمون به طور معنی داری بالاتر بود (0/001P <  ).
نتیجه گیری: با توجه به شرایط زندگی سالمندان و دسترسی اجتماعی کمتر به این گروه سنی آسیب پذیر، آموزش مجازی پیشگیری از سقوط در منزل می تواند به طور قابل توجهی در افزایش دانش سالمندان در مورد روش های پیشگیری از سقوط، نگرش آنها مبنی بر مفید بودن اقدامات پیشگیری از سقوط و همچنین عملکردهای پیشگیرانه آنها  به منظور کاهش خطر سقوط تأثیرگذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سقوط، سالمندان، آموزش از راه دور، آموزش مجازی، خودمراقبتی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Virtual Self-Care Training on Preventing Falls at Home among Older People: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Falling in the elderly can have significant negative consequences on the health and quality of life of this age group. The purpose of this study was to determine the effect of virtual self-care training on the knowledge, attitude and performance of older people in preventing falls at home.
Materials and methods: A quasi -experimental intervention with a before and after evaluation design was conducted on 120 people aged 65 years and older referring to Health Centers in Southen Tehran, in 2021. Before the intervention, the research questionnaire was completed by the participants. The intervention was designed and presented in the form of a virtual training program for self-care and fall prevention at home. Immediately and three months after the intervention, the questionnaire was filled again by the elderly. Data analysis was done by SPSS 26 software using descriptive statistics such as mean and standard deviation and analytical statistics including independent t-test, Mann-Whitney and chi-square.
Findings: About 22% of the studied elderly had a history of falling in the past year. The mean scores of the elderly immediately after the intervention in each of studied dimensions were: awareness (18.39±2.86), attitude (14.99±2.51) and performance (13.76±3.1) of self-care in preventing falls at home which was significantly higher than pre-test scores (P<0.001). Also, the mean scores of the elderly three months after the intervention were: awareness (18.18±1.14), attitude (14.91±1.57) and performance (9.06±2.78) which compared to pre-test scores was significantly higher (P < 0.001).
Conclusion: Considering the living conditions of the elderly and the less social access to this vulnerable age group, virtual training on fall prevention at home can significantly affected on increase the knowledge of the elderly about fall prevention methods, their attitude about the usefulness of fall prevention measures and their preventive practices to reduce the risk of falling.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Falling, Elderly, Distance training, Virtual education, Self-care

نویسندگان مقاله مریم تاجور | Maryam Tajvar
Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

آذر جهانبانی | Azar Jahanbani
Family and Population Health Department, Deputy of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه سلامت خانواده و جمعیت، معاونت بهدشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران، ایران.

ام البنین آتش بهار | Omolbanin Atashbahar
Department of Public Health, Sirjan School of Medical Sciences, Sirjan, Iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران.

مهناز آشورخانی | Mahnaz Ashoorkhani
Department of Health Education and Promotion, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences and Community Based Participatory Research Center, Iranian Institute for Reduction of High-Risk Behaviors, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش وارتقا سلامت،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز پژوهشهای سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه، پژوهشکده رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3536-2&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده طب سالمندی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات