مجله سالمندی ایران، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی دیدگاه‌های مراقبین خانوادگی ایرانی درباره تسهیل‌کننده‌ها و نیازهای آموزشی برای مراقبت از سالمندان در منزل: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: سالمندی جمعیت با افزایش تقاضای سالمندان برای مراقبت طولانی‌مدت که به‌طور عمده توسط مراقبین خانوادگی ارائه می‌شود همراه است. فراهم کردن مراقبت باکیفیت در حین حفظ سلامت مراقبین، نیازمند شناخت تسهیل‌کننده‌ها و نیازهای آموزشی است که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. لذا این مطالعه باهدف تعیین تسهیل‌کننده‌های مراقبت از سالمندان در منزل، از دیدگاه مراقبین خانوادگی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه، پژوهشی از نوع تحلیل محتوای قراردادی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از بهمن سال ۱۳۹۹ تا فروردین سال ۱۴۰۰، از مشارکت ۱۷ مراقب خانوادگی سالمندان به‌صورت مصاحبه‌های تلفنی نیمه ساختاریافته استفاده شد. مراقبینی که ۱۸ سال یا بیشتر داشتند، حداقل یک ماه تجربه مراقبت داشتند، حداقل شش ساعت در هفته به مراقبت می‌پرداختند به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی برای مصاحبه انتخاب شدند. نمونه‌گیری تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. داده‌ها پس از بازنویسی مصاحبه‌های ضبط‌شده، در نرم‌افزار تحلیل کیفی (MAXQDA 2018) وارد شد، کدبندی و تجزیه‌وتحلیل گردید.
یافته‌ها: عوامل فردی، بین فردی و محیط‌های حمایتی به‌عنوان سه‌طبقه اصلی تسهیل‌کننده شناسایی شدند. ازنظر مراقبین، مهارت‌های مراقبین در ارائه مراقبت، منافع روانی درک شده و دیدگاه‌های مثبت مراقبین نسبت به مراقبت به‌طور قابل‌توجهی انجام مراقبت را تسهیل می‌کنند. بهره‌مندی از حمایت عاطفی اعضای خانواده، همکاری در انجام وظایف مراقبتی و خدماتی که توسط سازمان‌ها ارائه می‌شود می‌تواند به ارائه آسان مراقبت کمک کنند. در بین فعالیت‌های مراقبتی، نحوه تهیه غذاهای مقوی و چگونگی غذا دادن به سالمندان دچار مشکلات بلع، جابجا کردن و حرکت دادن سالمندان ناتوان جسمی بالاترین اولویت آموزشی را داشتند.
نتیجه‌گیری: مراقبین باید با توجه به نیازهای آموزشی خود مانند مهارت‌های مراقبتی که نیاز به حمایت برنامه‌ریزی‌شده از طرف سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات دارد، به خدمات مراقبتی و خانه‌داری مقرون‌به‌صرفه دسترسی داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مراقبین خانوادگی، سالمندان، مراقبت‌های خانگی، تسهیل‌کننده‌ها، مطالعه کیفی، ایران

عنوان انگلیسی Perspectives of Iranian Family Carers about Facilitators and Educational Needs in Homecare for Older Adults: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The aging of populations accompanies a surge in older adults’ demand for long-term care, which is mainly provided by family carers. Providing quality care while maintaining the health of carers requires an understanding of facilitators and training needs that are under-appreciated. Therefore, this study investigated homecare facilitators of older adults from the perspectives of family carers.
Methods and materials: This study was a qualitative conventional content analysis. To collect data, we conducted semi-structured telephone interviews. Seventeen family carers who were 18 years or older, had at least one month of caregiving experience, at least six hours per week were selected for interviews as a purposive and snowball sampling from January 2021 to April 2021. Sampling continued until data saturation. After rewriting the recorded interviews, the data were entered into the qualitative analysis software (MAXQDA 2018), coded and analyzed.
Results: Personal, interpersonal, and supportive environment factors were identified as the three main categories of facilitators. Carer’s skills in providing care, perceived mental benefits, and positive perspectives considerably facilitate responsibility. Benefiting from emotional support of family members, cooperation in performing caregiving tasks, and organizational support can help provide care easily. The highesteducational priority was assigned to caring activities such as preparing nutritious meals based on needs and swallowing ability, positioning in the movement of disabled older adults.
Conclusions: Carers need to access cost-effective caregiving and housekeeping services according to their educational needs, such as caregiving skills, which call for the planned support of service-providing organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Family carers, Older adults, Homecare, Facilitators, Qualitative study, Iran

نویسندگان مقاله فاطمه رحیمی | Fatemeh Rahimi
Department of Health Education and Promotion, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

الهام شکیبازاده | Elham Shakibazadeh
Department of Health Education and Promotion, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

مهناز آشورخانی | Mahnaz Ashoorkhani
Department of Health Education and Promotion, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

مهشید فروغان | Mahshid Foroughan
Iranian Research Center on Aging, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3668-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات